ایران؛ سومین کشور متضرر از قطع اینترنت در جهان

ایران؛ سومین کشور متضرر از قطع اینترنت در جهان

EDHA:

اینترنت ایران پر از موانع و موانع است. به خصوص در سال های اخیر فیلترینگ و مسدودسازی گسترده این مشکلات را افزایش داده است، بنابراین اینترنت باکیفیت برای کاربران ایرانی آرزویی غیرممکن است. ادامه این سردرگمی رکوردهای جدیدی را به همراه دارد که البته نه برای کاربران و نه برای اقتصاد کشور برای زندگی مجازی چندان شیرین و خوشایند نیست.

محدودیت ها و اختلالات اینترنت تا اواسط سال گذشته 5.7 میلیون دلار برای ایران ضرر داشت و ایران را به دهمین کشور آسیب دیده در جهان تبدیل کرد. اکنون ایران با زیان اقتصادی 920.3 میلیون دلاری تا پایان سال 2023 به رتبه سوم جهان رسیده است.

تداخل اینترنت توسط دولت ها – به هر دلیلی – سالانه میلیاردها دلار به اقتصاد جهان هزینه می رساند و نشان دهنده آسیبی است که آنها به اقتصاد کشورهای خود وارد می کنند. اینترنت ایران سال هاست که با فیلترینگ و مسدودسازی عمدی دست و پنجه نرم می کند و این اختلالات ضربه ای به کاربران و البته کسب و کارهای آنلاین وارد کرده است.

آماری که اخیراً از نتایج 10 بررسی برتر vpn منتشر شده است، اطلاعات جالبی در مورد تاثیر اقتصادی قطعی و قطعی اینترنت ارایه می دهد.

این وب سایت که به عنوان زیرمجموعه NetBlocks، یک سازمان غیرانتفاعی که مسدود کردن اینترنت را ردیابی می کند، در آخرین گزارش خود اعلام کرد که مسدود کردن اینترنت تحمیلی توسط دولت در سال گذشته بیش از 9 میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی هزینه کرده است.

این گزارش نشان می دهد سال گذشته 196 قطع عمدی اینترنت در 25 کشور جهان انجام شد و امسال مدت زمان قطعی اینترنت توسط دولت ها به 79 هزار و 238 ساعت رسیده است.

بر این اساس در سال 2023 اینترنت به مدت 25535 ساعت در سراسر جهان قطع شده است و در این مدت 747 میلیون نفر در سراسر جهان تحت تاثیر قطع عمدی اینترنت قرار گرفته اند.

به همین دلیل فعالان حقوق بشر معتقدند نیمه مسدود شدن اینترنت توسط دولت ها در سال گذشته منجر به نقض حقوق مردم و آزادی های اجتماعی شده است.

در این سال شبکه های اجتماعی 53 هزار و 703 ساعت فیلتر شدند و در این میان پلتفرم ایکس یا توییتر بیشترین رکورد فیلترینگ و ممنوعیت را به خود اختصاص دادند. توییتر با 10683 ساعت اختلال عمدی به این رکورد دست یافت که 18 درصد بیشتر از اینستاگرام و 26 درصد بیشتر از TikTok بود.

بر اساس این گزارش، روسیه در سال گذشته با 4.02 میلیارد دلار بیشترین ضرر اقتصادی ناشی از مداخله عمدی را متحمل شد و پس از آن اتیوپی با 1.59 میلیارد دلار و ایران با 920.3 میلیون دلار قرار گرفتند.

با این حال، عراق با 66 مورد قطع عمدی اینترنت که بیشتر مربوط به امتحانات مدارس و دانشگاه است، بیشترین تعداد موارد را دارد. جالب است بدانید شهر مانیپور هند با بیش از 5000 ساعت قطع عمدی، بزرگترین قطعی اینترنت در جهان را در سال گذشته داشته است.

از ضرر اقتصادی تا ضرر اجتماعی

در واقع بررسی آسیب های جهانی ناشی از مسدود شدن اینترنت توسط دولت های جهان، نوعی اختلال عمدی است که بسیاری از کارشناسان آن را شدیدترین نوع سانسور اینترنتی می دانند که علاوه بر تخلف، تخلف است. حقوق دیجیتال تعداد جمعیت نیز خسارت اقتصادی زیادی بر کشورها وارد می کند.

این شاخص با پیگیری هرگونه خاموشی اینترنت و شبکه های اجتماعی در کشورهای مختلف جهان که توسط دولت ها و عمدی انجام می شود و همچنین حساب های بانک جهانی، اتحادیه بین المللی مخابرات، شاخص های اتحادیه اروپا به دست می آید. بر اساس اداره آمار، و اداره سرشماری ایالات متحده. .

اقتصاددانان و جامعه شناسان بر این باورند که شدیدترین شکل سانسور اینترنت، مسدود کردن عمدی اینترنت است، نوعی کنترل و نظارت اجتماعی بر مردم هر کشوری که مانع از دسترسی آزاد آنها به اینترنت و در نهایت ردیابی شاخص هزینه جهانی می شود. هدف قطع اینترنت جلب توجه عمومی به آسیب های اجتماعی و اقتصادی این گونه اقدامات است.

آمار منتشر شده توسط وب سایت Top10vpn نشان می دهد که در سال 2022، 114 قطع اینترنت در 23 کشور جهان و مجموع ضرر آنها به 24.67 میلیارد دلار رسیده است. در این سال، کل زمان قطع اینترنت در سراسر جهان 50.65 ساعت بوده که نسبت به سال 2021، 45 درصد افزایش داشته است. در سال 2022، روسیه به دلیل قطع عمدی اینترنت بیشترین ضرر را متحمل شد و به 21.59 میلیارد دلار رسید. پس از روسیه، کشورهای میانمار و قزاقستان در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

این نظرسنجی نشان می دهد که در نیمه اول سال 2023، جهان در مجموع شاهد 81 خاموشی عمدی در 14 کشور بوده است که مجموع زیان اقتصادی آن 1.72 میلیارد دلار بوده است. در 6 ماهه اول سال گذشته 17901 ساعت قطعی عمدی اینترنت در سراسر جهان رخ داده است.

بر اساس این ارقام، در نیمه اول سال 2023، اتیوپی با 526 میلیون دلار بیشترین ضرر ناشی از قطع اینترنت را در بین کشورهای جهان از دست داده و پس از آن میانمار و هند قرار دارند.

اما در پایان سال 2023 روسیه توانست با غلبه بر اتیوپی مقام اول را از آن خود کند و خوشبختانه ایران از هند عبور کرد و در رده سوم این رده بندی قرار گرفت.

بخش بعدی این گزارش به بررسی دلایل مختلفی می پردازد که چرا دولت ها در سراسر جهان به دنبال راه حل هایی برای مسدود کردن عمدی اینترنت هستند. بنابراین به نظر می رسد در سال گذشته بیش از هر سال دیگر شورش ها و درگیری های منجر به قطع اینترنت رخ داده است و در این زمینه اروپا و سپس آسیا بیشترین میزان این نوع اختلالات عمدی توسط دولت ها را داشته اند. .

پس از آن اعتراضات مردمی بیشترین سهم را در قطع عمدی اینترنت تشکیل می دهد و البته کشورهای خاورمیانه در این زمینه پیشتاز هستند و اساساً این کشورها بیشترین اختلال اینترنت توسط دولت ها را دارند و دلیل اصلی آن تظاهرات و اعتراضات سیاسی است. . به طور کلی، اختلال در سال گذشته با زیان اقتصادی 5.06 میلیارد دلاری، مهم ترین علت قطعی عمدی اینترنت بود.

به دنبال آن رویدادهای دیگری مانند تظاهرات (با 2.8 میلیارد دلار)، آزمون مدارس (با 464.1 میلیون دلار)، کنترل جریان اطلاعات (با 421 میلیون دلار)، کودتای نظامی (با 238.1 میلیون دلار) و انتخابات (34.1 میلیون دلار) رخ می دهد. میلیون دلار). مهمترین دلایل تعطیلی و محدودیت های دولتی در اینترنت.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ایران؛ سومین کشور متضرر از قطع اینترنت در جهان" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ایران؛ سومین کشور متضرر از قطع اینترنت در جهان"، کلیک کنید.