معاون نظارت و ارزیابی گردشگری گفت: بیمه راهنمایان گردشگری با وجود آنکه در لایحه بودجه (از سال ۱۴۰۰ به بعد) پیشبینی نشده است، اما استمرار دارد و با موافقت سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد بار مالی آن در زمره بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی لحاظ شود. بر این اساس ۲۰۰۰ راهنمای گردشگری از حق بیمه بهرهمند میشوند.
اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در گفتوگو با EDHA درباره آخرین وضعیت بیمه راهنمایان گردشگری به مبنای قانونی آن اشاره کرد و افزود: اعطای بیمه با پیگیریهای انجام شده در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید ولی برغم اینکه در لایحه بودجه سالهای بعد در لایحه بودجه پیشبینی نشد، با پیگیری مستمر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جامعه انجمنهای حرفهای راهنمایان گردشگری ایران، موافقت سازمان برنامه بودجه دریافت و مقرر شد با ملحوظ قرار دادن بار مالی ناشی از بیمه راهنمایان گردشگری در زمره بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، تعداد ۲۰۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری با اعمال ۲۰ درصد حداقل دستمزد در پرداخت حق بیمه از کمک دولت بهرهمند شوند.
او اضافه کرد: با توجه به اینکه تعداد راهنمایان گردشگری دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیش از ۱۳۰۰۰ نفر است، شاخصهایی با همکاری و همفکری تشکلهای راهنمایان گردشگری، احصاء و به ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانها ابلاغ تا بر اساس معیارها، اولویتها و شاخصهای مصوب و با همکاری تشکلهای حرفهای ذیربط، راهنمایان گردشگری واجد شرایط معرفی شوند.
معاون نظارت و ارزیابی گردشگری یادآور شد: البته با توجه به اینکه به دلایل مختلف نظیر بازنشستگی، مهاجرت، تغییر شغل، انصراف و… فهرست مشمولان دچار تغییر میشود، بررسی و پالایش فهرست راهنمایان اجتنابناپذیر است که این موضوع با بهرهگیری از ظرفیت تشکلهای حرفه ای به صورت مستمر انجام میشود.
برات درباره فرآیند اجرای بیمه راهنمایان گردشگری توضیح داد: بر اساس مقررات سازمان تامین اجتماعی و همچنین توافقنامه منعقد شده مابین دو دستگاه، متقاضیان مشمول برای بهرهمندی نیازمند ارائه معرفی نامه و مراجعه به سازمان تامین اجتماعی هستند و از آنجا که بر اساس قوانین و مقررات، امور تصدی و اجرایی به تشکلهای حرفه ای واگذار شده است، مشمولان باید به انجمن حرفهای راهنمایان گردشگری استان محل اقامت خود مراجعه و نسبت به دریافت معرفینامه اقدام کرده و امور بیمهای خود را از طریق روال اداری سازمان تامین اجتماعی پیگیری کنند.
معاون نظارت و ارزیابی گردشگری درباره صدور معرفینامه از سوی انجمنهای حرفهای، تاکید کرد: این معرفینامه از سوی انجمنهای حرفهای که براساس قانون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شدهاند، صادر میشود. صدور معرفینامه «رایگان» است و هیچگونه هزینهای از این بابت از سوی تشکل حرفهای دریافت نخواهد شد و برای دریافت این معرفینامه، الزامی برای عضویت در انجمنهای حرفهای نیست.
برات اظهار کرد: اعطای مشوق بیمهای راهنمایان گردشگری یکی از موضوعاتی است که وزارت گردشگری برغم محدودیتهای مالی دولت، در راستای حمایت از راهنمایان گردشگری به طور جدی پیگیری کرده و راهنمایان مشمول از آن بهرهمند میشوند. راهنمایان گردشگری در بین فعالان این صنعت دارای جایگاه ویژهای بوده؛ زیرا مستقیماً با گردشگران خارجی در تماس هستند و از زمان ورود به کشور تا خروج، همواره در کنار گردشگر بوده و علاوهبر اینکه به طور مشفقانه و با از خودگذشتگی در هر شرایطی نیازهای گردشگران را رفع میکنند، با انبانی از دانش و تجربه نسبت به معرفی فرهنگ، هنر، تمدن و جاذبه های کشور اقدام میکنند و به همین دلیل به درستی از راهنمای گردشگری به عنوان سفیران فرهنگی یاد میشود. لذا از آنجاییکه این قشر زحمتکش در بین سایر فعالان گردشگری آسیبپذیرترند، حمایت از آنها با اعطای مشوق بیمهای یکی از اولویتهای وزارتخانه است.
پایان خبر EDHA
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "توضیحاتی درباره بیمه راهنمایان – EDHA" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "توضیحاتی درباره بیمه راهنمایان – EDHA"، کلیک کنید.