ایران در آستانه سونامی سالمندی است

ایران در آستانه سونامی سالمندی است

EDHA:

سلسله نشست های خبری دیگر «مترجم و تبادل دانش» امروز 22 اسفند 1402 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد. در این نشست علمی، ماهیرا کیشوری، مدرس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان، پژوهشی جدید انجام شده در این دانشگاه با عنوان «طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه ارتقای سن فعال» ارایه کرد.

استاد این دانشگاه تصریح کرد: پدیده سالمندی برای یک کشور مایه مباهات است چرا که نشان می دهد توانسته ایم از افراد جامعه حمایت کنیم و میزان مرگ و میر را کاهش دهیم.

وی سپس ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت افراد 65 تا 75 ساله را جوان، 75 تا 85 ساله را میانسال و 85 تا 100 را مسن تعریف می کند.

کشیری با بیان اینکه در سال 2020 بر اساس آمارهای بین المللی، 727 میلیون سالمند در جهان وجود داشت، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در سال 2050 تعداد سالمندان به 1.5 میلیارد نفر برسد و 80 درصد جمعیت کشور باشد. تقدیم به کشورهای در حال توسعه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و جمعیت سالمند آن به سرعت در حال رشد خواهد بود.

وی افزود: شاخص های آماری کشور نشان می دهد که تا سال 1420، 14 درصد جمعیت ایران و تا سال 1430، بیش از 20 درصد از کل جمعیت ایران یا به طور دقیق بیش از 20 میلیون نفر را سالمندان تشکیل می دهند. پدیده پیری هم مسایل فیزیولوژیکی و هم پاتولوژیک را به همراه دارد. به همین دلیل حدود 60 تا 70 درصد تخت های بیمارستانی را افراد مسن اشغال می کنند.

وی با اشاره به اینکه در 25 سال آینده 20 تا 25 درصد جمعیت ایران وارد جمعیت سالمندان می شود افزود: با چنین آماری باید در سطح کشور اقدامات جدی صورت گیرد، انشالله که رهبران ما سالمندان سالم شوند. چنین اقداماتی از 60 تا 70 سال گذشته در کشورهای در حال توسعه آغاز شده است.

کشیری سالمند سالم را تعریف کرد و گفت: سالمند سالم فردی نیست که در بیمارستان بستری نشود، بلکه ابعاد مختلف وجودی انسان از جمله جنبه های روحی، جسمی و اجتماعی را داشته باشد. وضعیت یک سالمند زمانی بهتر است که جنبه اجتماعی زندگی او نیز حفظ شود و از این منظر پدیده «پیری فعال» پدیدار شود. در واقع داشتن چنین جمعیت سالمندی نیازمند برنامه ریزی عمیق و همه جانبه در سطح جامعه است و باید خود را برای مقابله با پدیده سالمندی در کشور آماده کنیم.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تعریف سالمندی فعال به فرآیند بهینه سازی سلامت، مشارکت و امنیت برای ارتقای کیفیت زندگی افراد در دوران سالمندی اشاره می کند. باید متوجه باشیم که اگر سالمند فعال داشته باشیم، آگاهی، دانش، فعالیت و مشارکت بیشتری در جامعه خواهیم داشت و کیفیت زندگی نیز افزایش می یابد. علاوه بر این، رضایت از زندگی از نظر رفاه و جنبه های روانی بهبود می یابد و در نتیجه افسردگی و گوشه گیری، قاتل خاموش سالمندان کاهش می یابد.

این عضو این دانشگاه با اشاره به اینکه متاسفانه در ایران با تبعیض سنی مواجه هستیم، ادامه داد: این در شرایطی است که منابعی برای درمان بیماران ما تخصیص داده می شود و نباید به سن توجه کرد و باید کل سن را رعایت کرد. در نظر گرفته شده است. به گروه ها باید اولویت و اهمیت سنی داده شود. بنابراین در کشورهای در حال توسعه مانند ایران باید نیازهای سالمندان را شناسایی و برنامه ریزی کنیم تا به سالمندی سالم در جامعه بها دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: این پژوهش در نتیجه مصاحبه با ارایه دهندگان خدمات سلامت و سالمندان انجام شد که در نتیجه یک سری نیازهای سالمندان مشخص شد و این نیازها به سه گروه تقسیم شدند. این سه گروه شامل نیازهای جامع فردی در سالمندی فعال، نیازهای آموزشی و اطلاعاتی برای سالمندی فعال و نیازهای مدیریتی برای سالمندی فعال است. تعامل اجتماعی، روانی و عاطفی و همچنین خودمراقبتی و خودکارآمدی سالمندان و اصلاح زیرساخت های سیاسی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی، توسعه دانشگاه های دوستدار سالمند و ارایه خدمات ویژه و روزمره. . سالمندان از جمله نیازمندانی هستند که در این سه دسته قرار می گیرند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ایران در آستانه سونامی سالمندی است" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ایران در آستانه سونامی سالمندی است"، کلیک کنید.