بیش از ٢،١ میلیارد دلار لوازم آرایش قاچاق در ایران

بیش از ٢،١ میلیارد دلار لوازم آرایش قاچاق در ایران

EDHA:

با توجه به نیاز داخلی، بخش قابل توجهی از نیاز بازار از طریق واردات لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق تامین می‌شود و بیشتر این واردات از نوع بی کیفیت و تقلبی است. در حالی که واردات دارو نه تنها درآمدی برای دولت ندارد، بلکه با ورود کالاهای تقلبی برای مشتریان مشکل ایجاد می کند، اما اکنون قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور افزایش یافته است.

اعداد مختلفی در مورد وسعت بازار کالاهای تزئینی در ایران اعلام شده است و تعداد دقیق آن مشخص نیست، اما «محمدرضا بهرایی» رئیس انجمن واردکنندگان دکوراسیون، دکوراسیون و عطرسازی ایران برآورد کرده است که بازار کالاهای تزئینی در ایران وجود دارد. در اطراف خواهد بود 2.5 درصد سال گذشته یک میلیارد دلار اعلام کرد. بر اساس آخرین آماری که سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سایت خود منتشر کرده، میزان قاچاق کالاهای آرایشی و بهداشتی به دو میلیارد و صد میلیون دلار رسیده است.

بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ایران بهشت ​​قاچاقچیان است. آمارها حاکی از آن است که بیش از 80 درصد از این محصولات در گالری ها و فروشگاه های مختلف محصولات ممنوعه یا تقلبی است که سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازد و داروخانه هایی با توزیع محدود بیش از 2 میلیارد و 100 میلیون دلار در این بازار عظیم هزینه دارند. . کالاهای تولید داخل.

شاید لوازم آرایشی و بهداشتی به اندازه کالایی مانند دارو اهمیت نداشته باشد، اما از آنجایی که ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان و منطقه است، تولید و استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی باکیفیت در کشور حائز اهمیت است قاچاق و بی کیفیتی لوازم آرایشی بر سلامت جامعه تأثیر می گذارد.

ایران رتبه نخست استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی را در جهان دارد. ما مقام دوم را داریم.» این را موسی احمدزاده، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده های آرایشی بهداشتی و عطریات ایران می گوید و معتقد است: «مصرف زیاد در عربستان به دلیل زیارت و در ایران در حال حاضر رتبه اول مصرف اقلام تزئینی را در منطقه دارد.

وی درباره علت قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور گفت: هر کالایی که ممنوعیت و محدودیت داشته باشد و از مبادی رسمی و قانونی کشور وارد نشود، قاچاق است و قاچاقچیان از این فرصت استفاده می کنند ما کشور پهناوری داریم که وسعت وسیعی دارد و با 15 کشور مرز مشترک دارد، بنابراین نظارت بر محصولاتی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود بسیار سخت است.
از
امکان جلوگیری از قاچاق از مرزهای این کشورها وجود ندارد. ما نمی توانیم جلوی 100 درصدی قاچاق این کالاها و محصولات کثیف را بگیریم اما می توانیم آنها را کاهش دهیم. ما باید از مدل های موفق بین المللی استفاده کنیم و یاد بگیریم که چگونه از آنها استفاده کنیم و از کجا بخریم. زیرا در جامعه ما بسته فرهنگی برای تبلیغات لوازم آرایش وجود ندارد و محصولات از مبادی غیر رسمی خریداری می شود.

احمدزاده درباره سهم واردات لوازم آرایشی و بهداشتی در کشورمان گفت: در سال 96 میزان واردات 400 میلیون دلار بوده است و در سال 98 به دلیل مشکلات ارزی که در آن سال وجود داشت واردات محصولات اخیر و بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی وارد کشور شد. محصولات توسط وزارت بهداشت ممنوع شده و الان تقریبا وارداتی نداریم. توافق در مصوبه شورای عالی لغو شده اما این مصوبه هنوز نهایی نشده است.

بهروز اکبری معاون اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از افزایش لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق در بازارهای کشور ابراز نگرانی می کند و می گوید: آمار دقیقی از قاچاق وجود ندارد. . محصولات بهداشتی و آرایشی، زیرا اکثر موارد «قاچاق در این منطقه به صورت زیرزمینی انجام می شود، اما میزان قاچاق آن بالاست». نیما بدری یکی از کارگران داروسازی چندی پیش در این باره گفت: حدود 90 درصد از بازار محصولات آرایشی و بهداشتی دارای محصولات غیرمجاز و بدون مجوز است و در بخش زیادی از این بازار تقریبا نیمی از محصولات قاچاق و تقلبی است. و محصولات بی کیفیت.”

معاون اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، ایران را اولین کشور خاورمیانه در مصرف فرآورده های آرایشی دانست. مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در کشورهای مختلف به عادات، فرهنگ و سنت های آنها بستگی دارد. استفاده از رنگ های مختلف در قالب آرایش مو و صورت در کشورهای شرقی رواج بیشتری دارد، اما ما از آن دسته کشورهایی هستیم که وجود دارد. مصرف زیاد لوازم آرایشی است.”

نظارت سازمان غذا و دارو بر فرآورده های آرایشی و بهداشتی چگونه است؟» اکبری در پاسخ به این سوال به «شهروند» گفت: نظارت بر فرآورده های آرایشی و بهداشتی توسط کارشناسان غذا و دارو به روش های مختلف و با برنامه های ویژه انجام می شود. بازرسی سازمان دارو از محصولات آرایشی و بهداشتی در سه مرحله انجام می شود.

این نظارت شامل نظارت در حین تولید و نظارت بر انبارهای انبار و توزیع و حتی نظارت در محل عرضه در فروشگاه ها می باشد. در مرحله اول تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، واحد تولیدی باید اصول GMP و سایر پارامترها را رعایت کند تا محصول سالم و عاری از آلودگی میکروبی باشد.

وی ادامه می دهد: سازمان غذا و دارو سطح دوم کنترل مواد اولیه، سلامت آن، استفاده از مواد مضر در ترکیبات و استفاده از مواد مناسب را کنترل می کند. اگر محصول تمام مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارد مجوز تولید گرفته شده و وارد بازار می شود. پس از ورود محصولات به بازار، کارشناسان گروه‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بار دیگر نمونه‌هایی از محصولات را برای اطمینان از سلامت و ایمنی ارائه می‌کنند.

معاون اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: در کنار قاچاق گسترده فرآورده های آرایشی و بهداشتی که سهم قابل توجهی در بازار دارد، تولید فرآورده های بی کیفیت نیز از جمله موارد زیر است. کار بزرگ مشکل: با توجه به افزایش قیمت محصولات آرایشی و بهداشتی در سال های اخیر، برخی از ذینفعان با تولید محصولات بی کیفیت و بعضاً کثیف و به دلیل ممنوعیت اقدام به عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی با قیمت کمتری کرده اند. از محصولات خارجی سعی کرده اند همان محصولات را به صورت تقلبی تولید کنند که زیر نظر کارشناسان بهداشتی نیست، زیرا به دلیل تولید نمی توانند سلامت این محصولات را آزمایش کنند.

لوازم آرایشی و بهداشتی پرمصرف ترین محصولات کشور هستند و به دلیل ارتباط مستقیم این محصولات با سلامت مردم، رعایت استانداردهای کیفی در آنها بسیار مهم است. از این رو سازمان غذا و دارو به عنوان حافظ سلامت کشور نقش موثری در حفظ و ارتقای کیفیت و ایمنی این محصولات و همچنین نظارت بر بازار مصرف آنها ایفا می کند. خبرگزاری ایرنا در گزارشی مدعی شد 296 نوع بیماری به دلیل استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب شناسایی شده است که شایع ترین آنها التهاب پوست، اسکار صورت، حساسیت پوستی، آلرژی، ناباروری، سقط جنین و بیماری های کبدی است انواع سرطان

اکبری معتقد است برای استفاده صحیح و منطقی از این محصولات باید افراد را با آنها آشنا کرد و بر این اساس برای اطمینان از اصالت این محصولات کار کرد. وی با اشاره به اینکه آسان ترین راه برای اطمینان از کیفیت و سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی، خرید از فروشگاه ها و داروخانه های معتبر است، می گوید: لوازم آرایشی وارداتی نیز باید دارای مجوز بهداشتی ورود و اصالت و برچسب بهداشتی محصول باشند.

مصرف کنندگان معمولی می توانند با استفاده از برچسب نصب شده بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات آرایشی و بهداشتی واقعی را که در شرایط بهداشتی تولید می شوند، خریداری کنند و با تلفن همراه خود اصالت آنها را جویا شوند و در نتیجه از خرید محصولات تقلبی بدون برچسب اصالت خودداری کنند. تقسیم در جامعه.”

اگر در شرایطی که واردات محصولات آرایشی و بهداشتی از سال 1397 ممنوع شده است، اقداماتی برای کاهش قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور انجام شود، باید موانع تولید این محصولات در کشور برداشته شود و روند تولید آن آغاز شود. امکانات فراهم شده و خریداران این محصولات باید از اصالت محصولات اطمینان حاصل کنند تا دچار مشکلات پوستی و سایر بیماری ها نشوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بیش از ٢،١ میلیارد دلار لوازم آرایش قاچاق در ایران" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بیش از ٢،١ میلیارد دلار لوازم آرایش قاچاق در ایران"، کلیک کنید.