تحولاتی که شهید رییسی در مدیریت بحران رقم زد؛ از تاکید بر پیشگیری تا شارژ انبارهای امدادی

تحولاتی که شهید رییسی در مدیریت بحران رقم زد؛ از تاکید بر پیشگیری تا شارژ انبارهای امدادی

از نخستین روزهای فعالیت آیت الله رییسی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران، تغییرات مهمی در نحوه مدیریت بحران و پیشگیری از خسارات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی در این کشور ایجاد شد ایمنی تجهیزات نجات و نگهداری آن. سبک مدیریت میدانی به یک علت اخلاقی تبدیل شده است که باید در مدیریت بحران کشور و دستگاه های زیرمجموعه آن دمیده شود.

به گزارش EDHA، خدمات شهید آیت الله سیدابراهیم رییسی در قوه قضاییه و در دوران ریاست جمهوری بسیار زیاد است و به بخشهایی از ایشان بارها اشاره شده است که از جمله مواردی که مورد توجه قرار نگرفته، توجه ویژه بوده است. رییس جمهور مشکل مدیریت بحران دارد. آیت الله سیدابراهیم رییسی نظر خاصی به موضوع مدیریت بحران داشت تا جایی که ایشان اولین رییس جمهور بودند که در جلسات شورای عالی مدیریت بحران شرکت کردند که نتایج این جلسه مصوبات مهمی بود که برخی از آنها اجرایی شد. هستند و سایر موارد نیز با تامین زیرساخت ها اجرا خواهد شد.

شارژ مجدد انبارهای امداد، تهیه خودرو و تجهیزات تازه امداد و نجات، تهیه تجهیزات لرزه نگار، یکسان سازی شماره های اضطراری، افزایش اعتبار تجهیزات امدادی، حضور میدانی در صحنه حوادث، تاکید بر امنیت ساختمان و غیره. همه اقداماتی بود که با حضور رییس جمهور انجام شد و اکثر آنها نیز اجرایی شده است. اقداماتی که علیه دولت وی بی سابقه بود. آیت الله رییسی همچنین بر مقوله پیشگیری در مدیریت بحران به عنوان یک اصل مهم اما کم توجه تاکید کرد و تاکید کرد: برگزاری جلسات مربوطه قبل از وقوع حادثه ضروری است و ابزار باید به طور کامل و بدون تردید تفسیر شود. به طوری که در صورت وقوع بلایای طبیعی یا بحرانی سردرگمی ایجاد نشود.

به گفته مسیولان حوزه بحران و امداد و نجات کشور، شهید رییسی همیشه در مواقع بحرانی خیلی زود به محل حادثه می رسد و سعی می کرد از نزدیک جریان کمک ها را رصد کند تا از آلام مردم و مسیولان مربوطه بکاهد. . جدیت کار را در نظر بگیرید. همچنین اگر در شرایطی قرار می گرفت که حضور فیزیکی نداشت، دستیار اول خود را برای پیگیری مسایل و مشکلات حضور در آن مکان تعیین می کرد.

اولین جلسه شورای عالی مبارزه با بحران با حضور شهید رییسی برگزار شد

تصویب اسناد مربوط به مدیریت بحران

روز چهارشنبه بیست و چهارمین روز از سال 1396 اولین جلسه شورای عالی مدیریت بحران با حضور شهید رییسی و وزرا و نهادهای مرتبط برگزار شد. در این بررسی، شهید رییسی از اقدامات گروه های مردمی و جهادی در بحران ها قدردانی کرد و به مسیولان هشدار داد که در مبارزه با بلایای طبیعی، همکاری و هماهنگی همه نهادها و دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد. همچنین در این جلسه موضوع رعایت قوانین و مقررات موجود در زمینه ایمنی ساختمان ها، برداشت غیرقانونی آب های زیرزمینی و در نتیجه خشک شدن زمین، آلودگی هوا نیز مطرح و مقرر شد. که این مسایل باید مورد توجه قرار گیرد. توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. در پایان این جلسه سند راهبرد ملی مدیریت بحران نیز با 3 طرح کاهش خطر بلایا، آمادگی و واکنش و بازسازی و توانبخشی به تصویب رسید.

حسین ظفری در گفت وگو با EDHA وی درباره اقدامات شهید رییسی گفت: اولین جلسه شورای عالی مدیریت بحران بین همه روسای جمهور به ریاست آیت الله رییسی برگزار شد. در این جلسه مهم، سند آمادگی و واکنش، سند بازسازی و توانبخشی، سند ملی مدیریت بحران و اسناد پیشگیری از خطرات به تصویب رسید. همچنین 29 سند دیگر که طبق این قانون باید به تصویب این شورا می رسید. در این جلسه این طرح به تصویب رسید و در نهایت تمامی شرایط مدیریت بحران به روز شد.

وی با اشاره به خدمت رسانی مردمی شهید رییسی بیان کرد: در بسیاری از بحران ها مانند زلزله خوی و سیل سیستان و بلوچستان شاهد بودیم که ایشان در خدمت به مردم پیشتاز بودند. حضور او در بحران ها، نهادهای ذیربط را وادار کرد تا با جدیت به وظایف خود عمل کنند. همچنین گروه های جهادی و مردمی انگیزه بیشتری برای مشارکت و کمک پیدا کنند. از آنجایی که بحران ها بیشتر در مناطق محروم رخ می داد، حضور ایشان در این مناطق باعث دلگرمی مردم آسیب دیده شد و این انگیزه نوعی هماهنگی را در تمامی فعالیت های مدیریت بحران ایجاد کرد و در واقع چرخه خدمات رسانی در راه بود

پیشگیری از بحران و کاهش خسارات از اولویت های شهید رییسی بود

اسماعیل نجار، مدیر سابق مدیریت بحران کشور نیز با EDHA گفت وگو کرد آیت الله رییسی با اشاره به ماهیت مردم گفت: بارها شاهد بوده ام که بحرانی مانند سیل و زلزله در کشور رخ داده است. خودشان جزو اولین کسانی بودند که برای خدمت و مدیریت اوضاع در صحنه حاضر شدند. حضور وی در صحنه حادثه از درد جان باختگان می کاهد و به آنها نشان می دهد که دغدغه مردم دغدغه رییس جمهور است.

نجار افزود: یادم هست که در جریان سیل جنوب کرمان برای انجام کارهای خاصی به روسیه رفت. بلافاصله پس از بازگشت به کشور در همان فرودگاه به کرمان رفتند و با مردم دیدار کردند.

مدیر سابق مدیریت بحران کشور ادامه داد: ایشان به شدت دغدغه پیشگیری از بحران را داشتند و در این زمینه اقدامات، مصوبات و پیگیری های جدی انجام دادند. او هیچ تلاشی برای جلوگیری از بحران ها و به حداقل رساندن آسیب ها نکرده است.

کمک نقدی و اعتبار هلال احمر اولویت شهید رییسی بود

رییس جمهور شهید شهید سال گذشته نیز با حضور در مراسم روز جهانی هلال احمر به اهمیت این سازمان اشاره کرد و گفت: هلال احمر در تخصیص اعتبارات کشور اولویت دارد. اعتبارات لازم برای این مجموعه در دستور کار قرار گیرد، امنیت شغلی امدادگران و فعالان هلال احمر ارتقا یابد.»

شهید رییسی در بخشی دیگر از سخنان خود رفع نیازهای هلال احمر را یکی از اولویت های 13 ساله دولت برشمرد و گفت: نکته ای که همواره به سازمان برنامه و بودجه گفته ام این است که هلال احمر باید در اولویت قرار گیرد. تخصیص بودجه و اعتبار و باید پاسخگوی نیاز هلال احمر باشد، این سازمان توجه و مراقبت ویژه ای دارد.

آیت الله رییسی با اشاره به بیمه نجات تاکید کرد: آنچه در سال 1401 در خصوص بیمه نجات انجام شد اقدام خوب و قابل تقدیری بود. امنیت شغلی کارمندان دولت باید ارتقاء یابد و در سال های آینده تلاش های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

رییس جمعیت هلال احمر پیرحسین کولیوند رییس شهید ب. اهمیت مدیریت بحران در برنامه ریزی EDHA وی گفت: رییس جمهور همواره توجه ویژه ای به جمعیت هلال احمر داشته و اعتبار خوب آنها را در تامین انبارهای کمکی، بیمه نیروهای امدادی و تعمیر تجهیزات مورد توجه قرار داده است. بر اساس آخرین دستور وی بیش از 700 میلیون تومان برای تجهیز انبارهای کمکی در نظر گرفته شده است. همچنین خرید هلیکوپترهای جدید در دستور کار او قرار داشت اما فرصتی به دست نیاورد. با کمک آنها صدها دستگاه آمبولانس و خودروی جدید نجات برای هلال احمر خریداری شد.

آیت الله رییسی مسیول تلقیح بافت های قدیمی تهران بود

ساختمان های آسیب دیده یکی از چالش های جدی در هنگام وقوع بلایا و بلایا به ویژه زلزله هستند. موضوعی که آیت الله رییسی به آن توجه ویژه ای داشته و بر مرمت بافت های فرسوده از نظر ایمنی و نظارت بر ساختمان ها تاکید داشته اند.بدل مطر محمد خانی، سخنگوی شهرداری تهران در گفت وگو با EDHA وی با اشاره به نتیجه جلسه شورای عالی مقابله با بحران گفت: یکی از اقدامات مهمی که در سی ماه گذشته با حمایت دولت سال 1392 در پایتخت انجام شده افزایش این بحران است. واکنش سریع. تعداد پروانه های صادر شده و تخریب و بازسازی ساختمان های فرسوده. به دنبال رییس جمهور شهید آیت الله رییسی بسته تشویقی برای تعمیر منسوجات زنگ زده اعلام شد. به این ترتیب پس از گذشت یک دهه، بار دیگر تعداد مجوزهای صادر شده در تهران افزایش یافت و می توان گفت اکنون صنعت ساختمان تا حدودی از بحران خارج شده است.

اولین رییس جمهور که در روز آتش نشانی در میان آتش نشانان حضور داشت. شهید بود

قدرت الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار EDHA وی درباره شهید آیت الله رییسی گفت: در سال 1401 برای اولین بار در تاریخ 43 ساله انقلاب، آیت الله رییسی از آتش نشانان آتش نشان در مراسم هفتمین ماه شرکت کردند و این موضوع برای ما بسیار زیبا بود. و ما هرگز آن را فراموش نخواهیم کرد. در این مراسم شهید رییسی دستور ویژه نظارت بر وضعیت منازل آتش نشانان و منازل آنان را صادر کرد.

هشتمین رییس جمهور کشورمان آیت الله سیدابراهیم رییسی در راه بازگشت از مراسم افتتاحیه سد قزقیلا در آذربایجان شرقی به همراه دیگر دوستانش به شهادت رسید. امام آل هاشم تبریز، حسین امیرعبداللهیان، ملک رحمتی وزیر امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی و… به شهادت رسیدند. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت آیت الله رییسی، وی را رییس جمهور مشهور، با استعداد و پرتلاش خواندند. در این پیام همچنین آمده است که «عزیز رییسی فتوا را نفهمید» و این خصوصیت شهید رییسی عام و خاص بود.

پایان خبر EDHA

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تحولاتی که شهید رییسی در مدیریت بحران رقم زد؛ از تاکید بر پیشگیری تا شارژ انبارهای امدادی" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تحولاتی که شهید رییسی در مدیریت بحران رقم زد؛ از تاکید بر پیشگیری تا شارژ انبارهای امدادی"، کلیک کنید.