خلاصه کتاب من آلیس نیستم، اینجا همه چیز عجیب است – غفاری

خلاصه کتاب من آلیس نیستم، اینجا همه چیز عجیب است - غفاری

خلاصه کتاب من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است: مجموعه نمایشنامه ( نویسنده علیرضا غفاری )

خلاصه کتاب من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است: مجموعه نمایشنامه (نویسنده علیرضا غفاری) اثری چهارگانه است که خواننده را به سفری شگفت انگیز در مرزهای واقعیت و خیال دعوت می کند. این مجموعه نمایشنامه با سبکی ساختارشکنانه و سوررئالیستی، نقد اجتماعی عمیقی را در قالب فضایی خواب گونه و نمادین ارائه می دهد و مخاطب را به مشارکتی فعال در خلق معنا فرامی خواند.

علیرضا غفاری در این مجموعه تلاش کرده است تا با تلفیق فرم های متنوع روایی و بهره گیری از تکنیک های خاص، تجربه ای نو در ادبیات نمایشی ایران رقم بزند. او با انتخاب عنوان تأمل برانگیز من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است، که ارجاعی به داستان معروف آلیس در سرزمین عجایب دارد، از همان ابتدا مخاطب را وارد فضایی می کند که انتظار غرابت و شگفتی را در آن دارد، اما با واقعیاتی عمیق تر و گاه تلخ تر از دنیای آلیس روبه رو می شود. این مقاله به تحلیل و بررسی جامع این اثر می پردازد تا لایه های پنهان آن را آشکار ساخته و خواننده را با دنیای پیچیده و در عین حال جذاب علیرضا غفاری آشنا کند.

سفری عمیق در دنیای نمایشنامه های علیرضا غفاری: معرفی مجموعه من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است

کتاب من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است مجموعه ای ارزشمند از چهار نمایشنامه ی متفاوت از علیرضا غفاری است که هر یک از آن ها رویکردی مستقل اما در عین حال پیوسته به مفاهیم بنیادین هستی و جامعه دارند. این مجموعه، دعوتی است به کشف و شهود در دنیایی که مرزهای منطق و واقعیت در آن کمرنگ شده اند و خواننده خود به یکی از عناصر اصلی در شکل گیری روایت تبدیل می شود. غفاری با این اثر، به نوعی خط بطلان بر کلیشه های روایی می کشد و با ایجاد فضایی سیال و غیرخطی، ذهن مخاطب را به چالش می کشد تا او به جای پذیرش منفعلانه، در تعامل فعال با متن قرار گیرد.

عنوان کتاب، به خوبی گویای ماهیت درونی آن است. ارجاع به آلیس در سرزمین عجایب، نه برای تقلید، بلکه برای ایجاد یک زمینه ذهنی از غرابت و شگفتی است. با این تفاوت که آلیس غفاری، خودآگاهانه از بودن در آن سرزمین عجیب انکار می کند، اما در عین حال اذعان دارد که دنیای پیرامونش از هر سرزمین عجایبی عجیب تر است. این تناقض آشکار، آغازگر ورود به جهانی است که نقد اجتماعی، فلسفه وجودی و فرم گرایی هنری در هم تنیده اند. این اثر برای علاقه مندان به ادبیات نمایشی معاصر، دانشجویان هنر و پژوهشگران ادبی، منبعی غنی برای مطالعه و تحلیل فراهم می آورد.

علیرضا غفاری؛ معماری نوین در ادبیات نمایشی ایران

علیرضا غفاری، نویسنده و نمایشنامه نویسی است که نامش با نوآوری و ساختارشکنی در ادبیات نمایشی معاصر ایران گره خورده است. او که فارغ التحصیل رشته کارگردانی تئاتر تا مقطع کارشناسی ارشد است، دانش نظری و تجربه عملی خود را در خلق آثاری تلفیق کرده که نه تنها از نظر محتوایی عمیق و تأمل برانگیزند، بلکه از نظر فرمی نیز افق های جدیدی را پیش روی تئاتر ایران گشوده اند. سابقه مدیریت و بنیان گذاری نشریه همشهری نیز نشان دهنده ی رویکرد فرهنگی و اجتماعی او در عرصه های مختلف است.

غفاری با آثاری چون دفتر خاطرات حیوانات و یادداشت های مترسک توانسته جایگاه ویژه ای در میان نویسندگان معاصر کسب کند. سبک او غالباً درگیر با مفاهیم سوررئالیسم، ابزورد و نقد اجتماعی است. او مرزهای میان واقعیت و خیال را به شکلی سیال به تصویر می کشد و مخاطب را به تفکری عمیق درباره وضعیت انسان و جامعه دعوت می کند. آثار او معمولاً فراتر از یک روایت خطی عمل می کنند و با استفاده از نمادها، استعاره ها و ساختارهای غیرمتعارف، لایه های پنهان حقیقت را نمایان می سازند. این رویکرد، او را به یکی از چهره های برجسته در میان نمایشنامه نویسانی تبدیل کرده که به دنبال تجربه های نوین و چالش برانگیز هستند.

درون مایه و مولفه های مشترک: وقتی واقعیت، از سرزمین عجایب هم عجیب تر می شود

نمایشنامه های مجموعه من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است با وجود تفاوت های ظاهری، دارای ریشه های مشترک و درون مایه هایی یگانه هستند که آن ها را در کنار هم قرار می دهد. این مولفه ها، امضای هنری علیرضا غفاری را بر خود دارند و درک آن ها کلید ورود به دنیای اوست.

سوررئالیسم و فضای رویاگونه: بافت نامرئی ارتباطات

یکی از بارزترین ویژگی های آثار غفاری در این مجموعه، غلبه فضای سوررئال و خواب گونه است. او رویدادهایی را کنار هم قرار می دهد که در ظاهر هیچ ارتباط منطقی با یکدیگر ندارند. صداهای نامربوط، جملات بریده بریده و تصاویری که بدون مقدمه ظاهر می شوند، همگی فضایی مشابه با عالم رویا خلق می کنند. اما این بی ربطی ظاهری، هدفمند است. غفاری معتقد است که تمامی اتفاقات، با وجود پراکندگی، در نقطه ای مشترک به هم می رسند و شباهت هایشان را آشکار می کنند. این شبکه های معنایی عمیق، در واقع صورت های متفاوتی برای بیان یک مقصود و یک پیام واحد هستند. خواننده با این روش ترغیب می شود تا فراتر از ظاهر، به دنبال ارتباطات پنهان و معانی عمیق تر بگردد.

نقد اجتماعی لایه لایه: زیر پوست جامعه معاصر

نقد اجتماعی، فصل مشترک و عنصر محوری تمامی نمایشنامه های این مجموعه است. غفاری به جای رویکرد مستقیم و شعارگونه، از نقد لایه لایه و نمادین بهره می برد. او با قرار دادن شخصیت ها در موقعیت های عجیب و غریب، یا با استفاده از استعاره های حیوانی و اساطیری، به نقد رفتارها، ساختارها و معضلات جامعه معاصر می پردازد. این نقد گاهی تلخ و گزنده است و گاهی با طنز سیاه و گروتسک همراه می شود. او معتقد است که واقعیت های مضحک دنیای انسانی، شایسته نقد و سخره گرفتن هستند. این رویکرد غیرمستقیم، به مخاطب اجازه می دهد تا خود به کشف لایه های انتقادی بپردازد و درکی عمیق تر از پیام های نویسنده پیدا کند.

علیرضا غفاری در انتخاب موضوعاتی که قرار است آن ها را به نقد بکشد صراحت بالایی داشته، بااین حال، در نحوه ی ارائه ی انتقادات خود که غالباً رنگ و بوی اجتماعی دارند، از صراحت چندانی برخوردار نیست و نقد غیرمستقیم را ترجیح می دهد.

مشارکت فعال مخاطب: از خواننده تا آفریننده

یکی از نوآوری های مهم غفاری، تلاش برای مشارکت فعال مخاطب در شکل دهی به رخدادها و روایت هاست. او نمایشنامه ها را به گونه ای طراحی کرده که مخاطبان متفاوت، بسته به نوع دیدگاهشان نسبت به زندگی، برداشت های مختلفی از صحنه ها و رویدادها خواهند داشت. این به معنای آن است که خواننده صرفاً یک ناظر منفعل نیست، بلکه به یک گرداننده اصلی در پیشبرد داستان تبدیل می شود. در برخی از آثار، مانند هزارتوی زندگی، این مشارکت حتی به صورت فیزیکی یا مفهومی با اصطلاح کامپیوتئاتر نمود پیدا می کند که در آن تماشاگر به عنوان عنصری از اجرای نمایش حضور می یابد و به خلق معنا کمک می کند. این رویکرد، تجربه خوانش را به یک تعامل زنده و پویا تبدیل می کند.

ارجاع به آلیس: غرابت دنیای امروز

عنوان کتاب و ارجاع ضمنی آن به آلیس در سرزمین عجایب، خود یک مولفه مهم است. غفاری با این ارجاع، خواننده را آماده ورود به دنیایی می کند که در آن منطق های معمول کار نمی کنند. اما برخلاف آلیس که به سرزمینی خیالی وارد می شود، شخصیت های غفاری در دنیای به ظاهر واقعی زندگی می کنند که از هر سرزمین عجایبی، عجیب تر و پیچیده تر است. این عنوان نمادی است از بی معنایی و پوچی که گاهی در روابط و ساختارهای انسانی مشاهده می شود و چگونه انسان معاصر در هزارتوی این واقعیت های غریب، گم می شود و هویت خود را به چالش می کشد.

بررسی تحلیلی نمایشنامه های مجموعه: چهار روایت، یک واقعیت پنهان

مجموعه من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است شامل چهار نمایشنامه با عناوین من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است، سیاوش به روایت من، هزارتوی زندگی و آدم و حوا است. هر یک از این نمایشنامه ها، دریچه ای جدید به دنیای فکری علیرضا غفاری می گشایند و لایه های تازه ای از نقد و هنر او را نمایان می سازند.

من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است: دیالوگ انسان و طبیعت در آیینه ی نقد

این نمایشنامه که عنوان خود کتاب نیز از آن گرفته شده است، محوری ترین اثر این مجموعه به شمار می رود. در این اثر، علیرضا غفاری با مهارت تمام، دنیای انسان و حیوان را در هم می آمیزد و پیوند می دهد. روایت اصلی حول چالش های هویتی و رفتاری انسان معاصر شکل می گیرد، اما نقد اصلی از طریق نمادگرایی حیوانات و مقایسه جامعه انسانی با دنیای آن ها صورت می پذیرد. صدای حیوانات خاصی که در بین صحنه ها و گفت وگوها شنیده می شود، عنصری کلیدی است که به تعمیق فضای انتقادی و سوررئال کمک می کند.

کارکرد نمادین حیوانات در این نمایشنامه، فراتر از یک تشبیه ساده است. نویسنده با انتقاداتی که به رفتار انسان ها دارد، گریزی هوشمندانه به دنیای حیوانات می زند تا از این منظر، جامعه انسانی را مورد نقد قرار دهد. این رویکرد، به مخاطب اجازه می دهد تا با دیدی تازه به رفتارهای خود و اطرافیانش نگاه کند و از چهارچوب های فکری رایج فراتر برود. ماهیت باز و چندوجهی روایت در این نمایشنامه نیز به گونه ای است که مخاطبان مختلف، بسته به نوع دیدگاه خود نسبت به زندگی، برداشت های متفاوتی از صحنه ها و رخدادها خواهند داشت که این خود به تعامل بیشتر خواننده با متن می انجامد.

سیاوش به روایت من: بازخوانی تراژدی کهن با طنزی تلخ

نمایشنامه سیاوش به روایت من تجلی رویکرد غفاری به بازخوانی اسطوره ها و شخصیت های کهن ایرانی است. او با الهام از شاهنامه فردوسی، داستانی آشنا را در بستری معاصر و با رنگ آمیزی گروتسک و طنز سیاه روایت می کند. شخصیت هایی با همان اسامی و سرنوشت محتوم، در دنیای امروزین قرار می گیرند و دوباره گرفتار همان ماجراها می شوند؛ گویی تاریخ در حال تکرار است و سیاوشی مظلومانه دیگر بار کشته می شود.

هدف اصلی نویسنده در این نمایشنامه، نقد ساختارهای اجتماعی و به چالش کشیدن هنجارها و انتظارات مخاطب از یک داستان آشناست. طنز سیاه و گروتسک به کار گرفته شده، ابزاری قدرتمند برای برجسته سازی پوچی و بی عدالتی های موجود در جامعه است. غفاری با قرار دادن شخصیت های اساطیری در موقعیت های کمیک و گاه مضحک، به طرزی زیرکانه به نقد تعصبات، خودخواهی ها و دور باطل ظلم و ستم می پردازد. این نمایشنامه از خواننده می خواهد تا نگاهی تازه به مفاهیم عدالت، قدرت و سرنوشت بیندازد.

هزارتوی زندگی: نوآوری در ساختار و هم افزایی با مخاطب

هزارتوی زندگی سومین نمایشنامه این مجموعه است که بیش از پیش بر ابعاد تجربی و فرمی آثار غفاری تأکید دارد. در این نمایشنامه، نویسنده تلاش می کند تا با ایجاد یک ساختار اجرایی تازه، نقش آفرینی المان های زندگی و عناصر حیات انسانی را به تصویر بکشد. حضور پررنگ مخاطب و تلاش او برای خلق رخدادهای ماجرا، عنصری حیاتی در این اثر است.

غفاری در این نمایشنامه به مفهوم کامپیوتئاتر اشاره دارد. در کامپیوتئاتر، تماشاگر به عنوان عنصری فعال از اجرای نمایش (مشابه بازیگران) حضور می یابد. این رویکرد، مرزهای سنتی میان اثر و مخاطب را از بین می برد و خواننده را به بخشی جدایی ناپذیر از روایت تبدیل می کند. این نمایشنامه به خواننده فرصت می دهد تا در یک تجربه پویا و مشارکتی، به خلق معنا بپردازد و درکی متفاوت از نحوه تعامل با یک اثر هنری پیدا کند. این یک تجربه فراگیر است که در آن خواننده خود به عنوان یک خالق شریک می شود.

آدم و حوا: هجوِ طنزآلود ریشه های رفتارهای انسانی

نمایشنامه آدم و حوا آخرین اثر این مجموعه، نشانگر توانایی بالای علیرضا غفاری در شخصیت پردازی و نمادگرایی است. در این نمایشنامه، شخصیت های اساطیری آدم و حوا در موقعیت های مدرن و گاهی کمیک قرار می گیرند. نویسنده با قرار دادن این شخصیت های بنیادین در چارچوب های امروزی، به هجو طنزآلود ریشه های رفتارهای انسانی و روابط اجتماعی می پردازد.

غفاری با استفاده از شخصیت پردازی تیپیکال و نمادین سازی اسامی، تلاش می کند تا گروه های مختلف انسان ها و واقعیت های مضحک دنیای انسانی را به سخره بگیرد و مورد انتقاد قرار دهد. این رویکرد به او اجازه می دهد تا از طریق کنایه و هجو، به نقد طبیعت انسان، میل به تکرار اشتباهات، و پیچیدگی های روابط میان افراد بپردازد. آدم و حوا اثری است که خواننده را به لبخندی تلخ و تأملی عمیق درباره ماهیت وجودی خود و جامعه ای که در آن زندگی می کند، وامی دارد.

علیرضا غفاری تلاش کرده تا یا تقسیم بندی انسان ها در قالب تیپ های شخصیتی این نمایشنامه، بار دیگر واقعیت های مضحک دنیای انسانی را به سخره بگیرد و مورد انتقاد قرار بدهد.

سبک و زبان علیرضا غفاری: ابهام هدفمند و زیبایی شناسی پیچیدگی

شناخت سبک و زبان علیرضا غفاری، کلید درک عمیق تر آثار اوست. او با رویکردی آگاهانه، زیبایی شناسی پیچیدگی را بر سادگی صرف ترجیح می دهد و این پیچیدگی در لایه های مختلف متن او هویداست.

سادگی در بیان، عمق در مفهوم: پارادوکس نوشتاری غفاری

یکی از ویژگی های بارز نگارش غفاری، تضاد میان سادگی ظاهری بیان و عمق بالای مفاهیم است. او از واژگان و جملات به ظاهر ساده استفاده می کند، اما تصاویری که خلق می کند، اغلب دیریاب و چندلایه هستند. این پارادوکس، خواننده را وادار می کند تا برای درک کامل روایت، از خوانش های سطحی فراتر رفته و به کنکاش در لایه های پنهان بپردازد. این امر ممکن است نیاز به خوانش های مکرر داشته باشد تا ابعاد مختلف معنا آشکار شوند. این رویکرد، مخاطب را به یک بازی فکری دعوت می کند که نتیجه اش، درکی غنی تر و ماندگارتر از اثر است.

ساختار لایه لایه و نقد غیرمستقیم: کشف پیام های پنهان

غفاری در روایت های خود، ساختاری لایه لایه را انتخاب می کند که پیام اصلی را در درونی ترین لایه های آن جای داده است. این امر به معنای آن است که اگرچه در انتخاب موضوعات مورد نقد، صراحت بالایی دارد، اما در نحوه ارائه انتقادات خود که غالباً رنگ وبوی اجتماعی دارند، از صراحت چندانی برخوردار نیست و نقد غیرمستقیم را ترجیح می دهد. برای مخاطبی که قصد دارد به پیام اصلی نویسنده نزدیک شود، راهی نمی ماند جز اینکه پوسته ها را کنار بزند و با پیدا کردن نقطه اشتراک لایه ها، به عمق مقصود نویسنده پی ببرد. این ساختار، به اثر عمق و ماندگاری می بخشد و آن را از یک متن صرف، به یک پازل فکری تبدیل می کند.

زبان حس برانگیز: آفرینش فضا و انتقال حس

زبان در آثار غفاری صرفاً ابزاری برای انتقال اطلاعات نیست، بلکه وسیله ای قدرتمند برای آفرینش فضا و انتقال حس است. او با انتخاب دقیق واژگان و ترکیب آن ها به شیوه ای خاص، فضایی مالیخولیایی، وهم انگیز یا طنزآلود را برای مخاطب تجسم می کند. اگرچه ممکن است در ظاهر بسیاری از اتفاقات بی معنا به نظر برسند، اما در حقیقت این وقایع خیالی برای انتقاد از واقعیت های دنیای پیرامون نگاشته شده اند. این کاربرد حس برانگیز زبان، به خواننده کمک می کند تا نه تنها پیام را درک کند، بلکه آن را احساس کند و با فضای اثر ارتباط عمیق تری برقرار سازد.

ممکن است در ظاهر بسیاری از اتفاقات یا صحنه های این نمایشنامه های چهارگانه برای مخاطب بی معنا به نظر برسند و فضایی مالیخولیایی و وهم انگیز را برای او تجسم کنند اما در حقیقت این وقایع خیالی برای انتقاد از واقعیت های دنیای پیرامون نگاشته شده اند و نقد اجتماعی فصل مشترک تمامی آن ها به شمار می رود.

چرا باید من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است را بخوانیم؟

مجموعه نمایشنامه من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است فراتر از یک اثر ادبی صرف است؛ این کتاب، دعوتی است به تفکر، چالش کشی و رویارویی با لایه های پنهان واقعیت. دلایل متعددی وجود دارد که خواندن این کتاب را برای علاقه مندان به ادبیات و تئاتر، تجربه ای بی نظیر می کند.

ارزش های فکری و انتقادی: این کتاب با نقد هوشمندانه و غیرمستقیم از جامعه و رفتارهای انسانی، دریچه ای نو به سوی درک معضلات اجتماعی می گشاید. برای دانشجویان علوم اجتماعی، ادبیات و فلسفه، این اثر می تواند منبعی غنی برای تحلیل و پژوهش باشد. غفاری با ظرافت خاصی، تناقضات و ناهنجاری ها را به تصویر می کشد و مخاطب را به تأمل وامی دارد.

نوآوری هنری و فرمی: اگر به دنبال آثاری هستید که مرزهای سنتی ادبیات نمایشی را جابجا می کنند، این مجموعه برای شماست. استفاده از سوررئالیسم، طنز گروتسک، و مشارکت فعال مخاطب، همگی نشان از رویکرد پیشرو نویسنده دارد. هنرمندان و منتقدان تئاتر می توانند از این اثر برای درک بهتر جریان های نوین ادبیات نمایشی ایران بهره برداری کنند.

تجربه ای چالش برانگیز: این کتاب برای کسانی که از آثار چالش برانگیز و نیازمند به تفکر لذت می برند، بسیار مناسب است. غفاری خواننده را به کشف لایه های پنهان و معناهای عمیق تر دعوت می کند، که این خود منجر به یک تجربه خوانش پویا و ماندگار می شود. این اثر، ذهن شما را درگیر می کند و تأثیرات ماندگاری بر درک شما از واقعیت بر جای می گذارد.

خواندن این کتاب، رویارویی با یک اثر تأمل برانگیز است که فراتر از فرم های رایج عمل می کند و شما را به دنیایی دعوت می کند که شاید از سرزمین عجایب هم عجیب تر باشد. این کتاب برای هر کسی که به دنبال درکی عمیق تر از یک اثر ادبی قبل از خرید یا مطالعه آن است، یک راهنمای جامع و تحریک کننده فکری خواهد بود.

مشخصات کتاب و دسترسی به این اثر ارزشمند

برای آن دسته از خوانندگانی که مایل به تهیه و مطالعه این اثر ارزشمند هستند، آگاهی از مشخصات کامل کتاب و راه های دسترسی قانونی به آن حائز اهمیت است.

مشخصه توضیح
نام کتاب من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است: مجموعه نمایشنامه
نویسنده علیرضا غفاری
ناشر چاپی انتشارات نیستان هنر
سال انتشار ۱۳۹۷ (اطلاعات بر اساس نسخه های منتشر شده)
تعداد صفحات ۹۴ صفحه (ممکن است در نسخه های مختلف متغیر باشد)
زبان فارسی
شابک 978-964-337-703-8
فرمت کتاب الکترونیک EPUB (برای نسخه الکترونیک)
موضوع کتاب نمایشنامه فانتزی ایرانی، ادبیات نمایشی، نقد اجتماعی

جهت حمایت از نویسندگان و ناشران و تضمین حقوق مادی و معنوی آن ها، توصیه می شود برای تهیه کتاب من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است به پلتفرم های قانونی فروش کتاب الکترونیک و چاپی مراجعه نمایید. این پلتفرم ها دسترسی آسان و قانونی به این اثر و هزاران کتاب دیگر را فراهم می آورند و به چرخه تولید محتوای فرهنگی کمک شایانی می کنند.

سخن پایانی: دریچه ای به واقعیت های غریب زمانه

مجموعه نمایشنامه من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است اثر علیرضا غفاری، بیش از یک کتاب، یک تجربه است. تجربه ای که خواننده را به عمق لایه های پنهان واقعیت می برد و او را با پرسش هایی بنیادین درباره انسان، جامعه و هستی روبرو می کند. غفاری با استفاده از سبک سوررئال و ابهام هدفمند، نه تنها مرزهای هنر نمایشنامه نویسی را گسترش می دهد، بلکه به مخاطب ابزاری برای تحلیل و درک پیچیدگی های دنیای معاصر ارائه می دهد.

این اثر با رویکرد نقد اجتماعی لایه لایه، مشارکت فعال خواننده و ارجاعات هوشمندانه، جایگاهی ویژه در ادبیات نمایشی معاصر ایران دارد. مطالعه این مجموعه، نه تنها برای علاقه مندان به تئاتر و ادبیات، بلکه برای هر فردی که به دنبال اثری عمیق و تأمل برانگیز است، توصیه می شود. من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است دعوت نامه ای است به سفری در هزارتوی ذهن یک نویسنده خلاق و راهی برای بازاندیشی در دنیایی که شاید از هر سرزمین عجایبی، عجیب تر و پر رمز و رازتر است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه کتاب من آلیس نیستم، اینجا همه چیز عجیب است – غفاری" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه کتاب من آلیس نیستم، اینجا همه چیز عجیب است – غفاری"، کلیک کنید.