شوخی‌های مرگبار با امداد

شوخی‌های مرگبار با امداد

EDHA:

مزاحمت تلفنی برای خدمات اورژانس و آتش نشانی پایانی ندارد. این گلایه مدیران این موسسه خدمت رسانی به مردم است. در حالی که به طور کلی اعتقاد بر این است که اختلالات در سیستم های اضطراری و ادارات آتش نشانی کشور کاهش یافته یا حتی حذف شده است، اما آمار منتشر شده در هفته گذشته این دیدگاه ها را رد می کند. سالانه 20 میلیون نفر با اورژانس 115 تماس می گیرند و طبق آمار حدود 10 درصد آنها مشکل ساز هستند. به گفته جامعه شناسان، با توسعه فضای فرهنگی و اجتماعی کشور دیگر نباید شاهد چنین تماس هایی باشیم، بلکه برخی از آنها باعث ایجاد مزاحمت برای اورژانس و آتش نشانی می شود و برخی از آنها به دلیل تنهایی است. نتیجه این هرج و مرج به افراد جامعه نیز آسیب می زند و گاه باعث اختلال در عملیات امداد رسانی و به خطر افتادن جان انسان ها می شود. تماس گیرندگان اضطراری محدودیت سنی خاصی ندارند. بچه ها، مردها، پیرزن ها و… همگی می توانند مدل های گوشی مزاحم را پیدا کنند. به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور هزینه اعزام تکنسین های اورژانس به بالین بیمار با کمک آمبولانس حدود 5 میلیون تن است.

رئیس اورژانس استان تهران روز شنبه گفت: متاسفانه 2200 تماس با این مرکز مضطرب بوده است. محمداسماعیل توکلی گفت: در هفته گذشته 60 هزار و 302 تماس با مرکز اورژانس 115 استان تهران برقرار شد که منجر به انجام 22 هزار و 403 ماموریت شد. در ادامه این ماموریت ها 6591 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و 15812 نفر از خدمات اورژانس در محل استفاده کردند. اما متاسفانه 2200 تماس تلفنی با این مرکز مورد آزار و اذیت قرار گرفت.

در هفته اول خردادماه 67 هزار و 392 تماس با مرکز اورژانس تهران برقرار شد که از این تعداد 4 هزار و 248 تماس وحشتناک بوده است. به طور متوسط ​​در کل کشور حدود 10 درصد تماس ها با سامانه 115 تماس های مزاحمتی است. این عدد در نقاط مختلف متفاوت است و به عنوان مثال در تهران به 8 درصد و در دیزفول به 17 درصد می رسد. این سردرگمی مشکلات زیادی ایجاد می کند. یکی از مشکلات این است که در خطوط انجام می شود و زمانی که یک بیمار یا مصدوم واقعی نیاز به کمک داشته باشد ممکن است پشت خط بماند که برای بسیاری از بیماران خطرناک است.

رکوردشکنی تماس با اورژانس مربوط به 6 ماهه دوم سال گذشته بود. در 6 ماهه دوم سال گذشته فردی بیش از 41 هزار تماس با اورژانس 115 داشته و رکورد زده است. همچنین چهارشنبه شب سال گذشته از ساعت 24 الی 18 یک نفر با شماره تلفن 115 229 تماس گرفت. اما جالب ترین آن مربوط به مزاحمت تلفنی یک زن 81 ساله اصفهانی به اورژانس است. این زن که تنها زندگی می کند، در طول یک سال چندین بار با اورژانس تماس گرفت. این اغتشاشات ادامه داشت تا اینکه مرکز اورژانس این استان با شکایت و پیگیری معاون دادستان استان اصفهان. چند هفته بعد به معاونت اجتماعی موسسه خیریه معرفی و به مرکز نگهداری از سالمندان منتقل شد.

البته وضعیت بلایای آتش نشانی نسبت به سال های گذشته کمی بهتر شده است. مدیر عامل سازمان آتش نشانی در یک برنامه تلویزیونی با اعلام این خبر گفت: طی 5 سال گذشته 70 درصد تماس با آتش نشانی کاهش یافته است و در حال حاضر آتش نشانی ها در طول سال حدود 10 درصد از تماس ها مشکل دارند که این مشکل است. تا حدودی به دلیل عدم آگاهی مردم است و گاهی با شماره های اورژانس یا اورژانس به جای تماس با پلیس، آنها را آتش نشان می دهند.

آزار و اذیت تماس های اضطراری یکی از رفتارهای ضد اجتماعی است که جامعه شناسان مهم ترین عامل آن را پایین بودن سطح آگاهی اجتماعی یا آموزش ناکافی می دانند. رفتاری عجیب که باید از زوایای مختلف اجتماعی و روانی بررسی شود و فکر کرد چرا این رفتار ضد اجتماعی که معمولا در خدمات اپراتور تلفن است از سوی برخی افراد رخ می دهد و چرا برخی به خود اجازه آسیب می دهند؟ زندگی دیگران با ایجاد مزاحمت برای اورژانس و آتش نشانی.

اوغدال آشتیری، جامعه شناس با اشاره به اینکه مزاحمت های تلفنی یک معضل اجتماعی و فرهنگی است و فقط مربوط به ایران نیست و در همه کشورها وجود دارد، خاطرنشان کرد: این موضوع در کشورهای دیگر کنترل می شود و برنامه هایی برای آن دارند. در عمل، این فرهنگ در بسیاری از کشورها توسعه یافته است تا مسائل مربوط به زندگی مردم را از مسائل حاکمیتی جدا کنند تا سردرگمی کاهش یابد. مسئله این است که ما در جامعه ما هر چیزی را که خارج از دولت و حاکمیت باشد خارج از دولت و حاکمیت می دانیم و هر نوع آزار و اذیت و هرج و مرج را پسندیده می دانیم، زیرا سرمایه و اعتماد اجتماعی کاهش می یابد و مردم کاهش می یابند. از اجتماعی راضی نیست و شرایط اقتصادی

وی ادامه داد: مسئله اصلی این است که وقتی خرابکاری به اماکن عمومی یا دولتی آسیب می زند، موضوع جان مردم نیست، در حالی که آزار و اذیت اورژانس یکی از بدترین اقدامات در فرهنگ یک جامعه است، من به عنوان یک جامعه شناس معتقدم جدا از دلایل روانی. اقدامات این افراد شامل سرگرمی و اعتراض است و می داند چه کار می کند، اما مورد دیگر سرگرمی است، مثلاً نوجوانان و جوانان در غیاب تفریح ​​و سرگرمی و زنگ زدن به اورژانس یا آتش نشانی این نوع رفتار را انجام می دهند بخش یا ارتباطات و دادن اطلاعات اشتباه حتی همین موضوع آخر که آمبولانس در محل اشتباه پارک کرده و فرد دیگری لاستیک آمبولانس را پنچر کرده و باعث مرگ کودک شده است. این موارد نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است نگرش ها ظاهر نمی شوند.”

احسان غفاری مجدا، جامعه شناس، علت اصلی این بیماری را ضعف تحصیلات خانواده می داند که از کار اورژانس یا آتش نشانی لذت می برند. برخی افراد نامتعارف خانواده ها را مورد آزار و اذیت قرار می دهند و برخی موسسات نیز هدف مزاحمت آنها هستند، اما آنچه این روزها در جامعه ما افزایش یافته، مزاحمت های تلفنی امدادرسانی مانند اورژانس 115 است. این در حالی است که سازمان های امدادی نقش ویژه ای در حفظ سلامت جامعه دارند و هرگونه دخالت در خدمات آنها جان انسان های بی گناه را می گیرد. متأسفانه در فرهنگ ما مسخره کردن و قلدری کردن به یک شوخی و سرگرمی تبدیل شده است و برخی به آن عادت کرده اند.

محمدمهدی جعفرزاده، کارشناس حقوق جزا و جرایم نیز توضیح داد: در قانون تفاوتی بین مردم عادی و نهادهای دولتی در زمینه مزاحمت تلفنی وجود ندارد و قانونگذاران تفاوتی بین مزاحمت و مزاحمت برای افراد عادی و افراد حقیقی قائل نیستند. نهادهای دولتی می گویند: ماده 641 قانون مجازات اسلامی می گوید هرکس از طریق تلفن یا وسایل ارتباطی مزاحم دیگران شود به حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم می شود.

سخنگوی اورژانس کشور در 19 سلوی اعلام کرد که برای جلوگیری از مزاحمت تلفنی اولین مجوزها را از دادگاه اخذ کرده و به زودی اپراتورهای حرفه ای تلفن مقابل دوربین خواهند رفت و چند نفر دیگر. از انجام این کار خودداری کنید. وی با اشاره به بی توجهی این افراد از سوی دادگاه ها گفت: در این روند تغییری ایجاد شده و تیمی از دادستانی کل کشور به اورژانس مراجعه کرده و طبق دستورالعمل دیگر قصوری در این زمینه وجود ندارد. در حال وقوع است تصمیمی صادر کند.

منبع: نورنیوز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شوخی‌های مرگبار با امداد" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شوخی‌های مرگبار با امداد"، کلیک کنید.