ضرورت توجه به سند سلامت شهری برای ارتقای ایمنی شهروندان

ضرورت توجه به سند سلامت شهری برای ارتقای ایمنی شهروندان

رئیس اداره بهداشت حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران خواستار توجه به سند بهداشت شهری برای ارتقای ایمنی و سلامت مردم در شهرها شد.

عباس استاد تقی زاده در گفت وگو با EDHA وی با اشاره به سند سلامت شهری بیان کرد: بیش از ده سال است که بحث عمیقی در دنیا مطرح است که به تاثیرات محیط شهری بر سلامت انسان می پردازد. این موضوع شامل حمل و نقل عمومی تا سازه های ساختمانی و آسیب های اجتماعی می شود.

رئیس گروه حوادث و سوانح دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ایده شهرسازی سالم در جهان بر همین اساس مطرح شد و محتوای آن این است که مدیران شهری مسئولیت توسعه و ساخت و ساز را بر عهده دارند. شهرها یا تصمیم گیری در مورد مسائل دیگر. ; سلامت شهروندان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که سلامت شهروندان چگونه است؟ وی گفت: سلامت در این برنامه به معنای «سلامت یکپارچه» است که شامل همه چیز اعم از سلامت انسان، بهداشت محیط آب، زمین و هوا، بهداشت گیاهی و سلامت حیوانات است.

وی افزود: نمی توان در هیچ فرآیندی فقط سلامت انسان را در نظر گرفت. زیرا انسان در کنار حیوانات، گیاهان و هر آنچه در این کره خاکی وجود دارد. بستگی دارد و همه آنها باید سالم باشند تا سلامت انسان را تهدید نکنند.

رئیس اداره حوادث و سوانح دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر به سلامت آب، خاک و هوا توجه نکنیم، نمی توان انتظار داشت که مردم سالم بمانند. بنابراین، علاوه بر خود، از سلامت اطرافیان خود نیز غافل خواهیم شد. محیط زیست نیز بسیار مهم است. علاوه بر این هشتاد درصد جمعیت کشور ما شهرنشین هستند، بنابراین این موضوع سلامت باید هر چه زودتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد، در غیر این صورت در 20 و 30 سال آینده کاهش سلامت رخ خواهد داد. با مشکلات زیادی روبرو شوید.

وی افزود: در واقع سلامت موضوعی است که در ابتدای هر توسعه شهری باید مورد توجه قرار گیرد اما در این زمینه کمبودی وجود داشته و اکنون کشورها به فکر سلامت هستند.

رئیس گروه سوانح و بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: گواهی سلامت شهری را در فرهنگستان علوم پزشکی ایران تهیه و ویرایش کرده ایم. در این سند وظایف و مسئولیت های هر دستگاه و سازمان مدیریت شهری اعم از وزارت کشور، وزارت بهداشت، شهرداری، وزارت راه، سازمان حفاظت محیط زیست و … مشخص شده است. در این سند تمامی دستگاه های مسئول مدیریت شهری در قبال سلامت و ایمنی مردم و محیط زیست مسئولیت دارند.

وی افزود: در حال حاضر آلودگی هوا، حوادث رانندگی در شهرهای بزرگ، زباله و جمع آوری زباله و… از جمله مشکلات زندگی شهری ماست که مسئولان باید به آن توجه کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در امور حوادث و سوانح با اشاره به این موضوع گفت: این سند از نظر قانونی لازم نیست. وی ادامه داد: در فرهنگستان نمی توانیم این مسائل را برای نهادها تعیین کنیم اما امیدوارم مسئولان مسائل بهداشتی شهرداری را مدنظر قرار دهند و از این سند بهره مند شوند. این سند در بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و … نیز بسیار موثر است.

پایان خبر EDHA

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ضرورت توجه به سند سلامت شهری برای ارتقای ایمنی شهروندان" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ضرورت توجه به سند سلامت شهری برای ارتقای ایمنی شهروندان"، کلیک کنید.