طبع گیاه بادرنجبویه چیست

گیاه بادرنجبویه که نام علمی آن ملیسا است، از خانواده ی نعناع است. بادرنجوبیه به سرعت رشد می کند و در اصل بومی مناطق جنوب اروپا، نواحی مختلف خاورمیانه و آسیای مرکزی استاین گیاه به طور طبیعی روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث آرامش می شود.
در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص بادرنجبویه است به بررسی خواص بادرنجبویه برای ریه، خواص بادرنجبویه برای پوست، خواص دمنوش ستین برای خواب، خواص بادرنجبویه برای کبد، خواص بادرنجبویه برای معده، خواص بادرنجبویه برای قاعدگی، خواص با درنجبویه برای میگرن، خواص بهدرنجبویه برای لاغری، فواید عرق بادرنجبویه و در نهایت مضرات بادرنجبویه می پردازیم.

طبع گیاه بادرنجبویه چیست

طبع عرق بادرنجبویه سرد است یا گرم؟

این گیاه پر خاصیت طبع گرم و خشک دارد، پس کسانی که دارای طبع سرد هستند می تواند بسیار پر خاصیت باشد. اگر خواستید مصرف این عرق را شروع کنید بهتر است این عرق گیاهی خوش طعم را یکی الی دو ساعت قبل از غذا میل کنید . اگر دچار مشکلات معده و گوارشی هستید بهتر است روزی دو فنجان در وعده های صبح و عصر میل کنید.

خواص عرق بادرنجبویه در طب سنتی

  1.  تسکین دردهای عصبی معده
  2.  آرام کردن تپش قلب
  3. دل آشوبه را از بین می برد.
  4. تسکین دهنده سر درد
  5.  درمان سرگیجه
  6. آرامبخش
  7.  کاهش کج خلقی و تندخویی زنان و دختران
  8.  درمان کم خونی
  9. شادی آور
  10.  تقویت مغز و حافظه
  11.  کاهش درد مفاصل و عضلات

خواص شربت بادرنجبویه

 عرق رازیانه بیشتر در تهیه شربت بادرنجبویه کاربرد دارد.شربت بادرنجبویه نشاط آور است و برای کاهش اضطراب و استرس هم استفاده می شود. از شربت بسیار خوش طعم این گیاه برای رفع کم خونی و تسکین سردرد های عصبی استفاده می کنند. علاوه بر تاثیر روی خلق و خوی به عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک بسیاری می کند. یکی دیگر از تاثیرات مهم این شربت درمان سرگیجه، مالیخولیا، صرع و وحشت زدگی و…. می باشد.  ارزش غذایی این گیاه خوش عطر و بو به صورت زیر است:
در هر 170 گرم بادرنجبویه، 200 کالری انرژی، 1 درصد ویتامین آ، 4 درصد کلسیم ،7 میلی گرم سدیم، 36 گرم کربوهیدرات و 24 درصد آهن وجود دارد.

خواص عرق بادرنجبویه

در تحقیقات پزشکی منتشر شده در سال1992 نشان داد که گیاه بادرنجبویه و دمنوش خارخاسک درکنارگیاه سنبل الطیب به اندازه دارو های خواب آور می تواند موثر باشد و کمک به خواب راحت میکند همچنین و به منظور درمان افسردگی و کاهش اضطراب از آن استفاده می کنند چراکه مانند مسکن روی دستگاه عصبی تاثیر می گذارد و باعث آرامش می شود. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که دقیقاً خواص عرق بادرنجبویه چیست؟ . این عرق گیاهی دارای خواص بسیاری است به طوری که در کشور های اروپایی هم از آن برای جایگزینی دارو های شیمیایی استفاده می کنند. از مزایای این گیاه می توان به موراد زیر اشاره کرد.
1-خواص ضدباکتری
از عرق بادرنجبویه برای درمان عفونت ها استفاده می کنند و حتی به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها هم استفاده می شود.
2-خواص ضد قارچ
یکی از انواع قارچ ها کاندیدا نام داردکه بیشتر واژن خانم ها را درگیر عفونت می کند و عرق این گیاه گزینه مناسبی برای درمان این نوع عفونت است.
3-درمان دیابت
دیابت از بیماری های رایج در دنیا است که بسیاری از افراد درگیر آن هستند. عرق بادرنجبویه با ترکیبات خاصی مانند فلاوونویید ها، کافییک اسید وهیدروکسی سینامیک اسید، رزماریک اسید، کوماریگ اسید روی رادیکال های آزاد تاثیر می گذارد وترکیبات قندی را مهار می کند. از این عرق گیاهی درو پیشگیری از دیابت استفاده می کنند.
4-بهبود خواب و خلق و خوی
استفاده از عرق گیاهی بادرنجبویه در کودکان بیش فعال باعث بهبودی می شود. مصرف این گیاه تاثیر مثبتی روی خلق و خوی و خواب افراد می گذارد و در واقع نوعی آرام بخش گیاهی است.
5-پیشگیری از تبخال
گیاه بادرنجبویه فعالیت ضد ویروسی دارد و حتی برای درمان ویروس تبخال مورد استفاده قرار می گیرد. البته ازخودگیاه بعنوان پماد موضعی استفاده می کنند. عرق بادرنجبویه برای درمان بیماری های ویروسی بسیار مفید است.
6-بهبود اختلالات هورمونی در خانم ها
بادرنجبویه قاعده آور است و برای اختلالات هورمونی و قاعدگی نامنظم بسیار مفید است.
7-تنظیم تیرویید پرکار
عرق این گیاه باعث تنظیم ترشح هورمون تیرویید و درمان تیرویید مناسب است.
8-ضد سرطان
به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی، سلول های سرطانی را از بین می برد.
9-کنترل فشار خون
سبب کنترل فشارخون و تقویت قلب می شود.
10-کاهش وزن
توده های چربی را از بین می برد و از ذخیره چربی اضافی در بدن جلوگیری می کند.

نحوه استفاده از عرق بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه دارای بو ومزه عالی می باشد و همانطور که قبلاً توضیح دادیم در حوزه درمانی از این گیاه استفاده های بسیاری می شود. نام علمی این گیاه dracocephalum وشبیه به گیاه نعنا می باشد. شکل ظاهری برگ های بادرنجبویه چهارگوش است و پوشیده از کرک می باشد. گل های این گیاه ابتدا زردکمرنگ، سپس روبه سفیدی رفته و در نهایت به بنفش تبدیل می شود.
مواد مغذی موجود در این گیاه کلسیم، آهن، روی، ویتامین های گروه B می باشد. طرز تهیه عرق بادرنجبویه به این شکل است که ابتدا آب و گیاه را باه م می جوشانند و طی فرآیندی بخار آب را سرد می کنند تا عمل تقطیر انجام شود. مایعی که با تقطیر بدست می آید همان عرق گیاه بادرنجبویه است.
بهتراست این عرق را یک ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از خوردن غذا استفاده کنید. این عرق گیاهی بسیار خوش طعم است و حتی می توانید از آن بعنوان شربت هم استفاده کنید. اگر دچار مشکلات معده وگوارشی هستید، بهتر است که روزی دو فنجان از عرق را در وعده های صبح و عصر میل کنید. جهت تقویت سیستم عصبی و یا کنترل فشارخون توصیه می شود هر روز سه فنجان از آن را قبل از وعده های غذایی میل کنید و این کار تا چهل روز انجام بدهید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

خواص شربت بادرنجبویه

شربت بادرنجبویه نشاط آور است و برای کاهش اضطراب و استرس هم استفاده می شود. از شربت بسیار خوش طعم این گیاه برای رفع کم خونی و تسکین سردرد های عصبی استفاده می کنند. علاوه بر تاثیر روی خلق و خوی به عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک بسیاری می کند.
یکی دیگر از تاثیرات مهم این شربت درمان سرگیجه، مالیخولیا، صرع و وحشت زدگی و…. می باشد.
از دیدگاه طب سنتی، طبع این شربت گرم است و برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این شربت برای زنان باردار، مبتلایان به بیماری پروستات و کسانی که فشار خون بالا دارند مناسب نیست.  خرید دمنوش بادرنجبویه  به صورت آنلاین و حضوری امکان پذیر است

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "طبع گیاه بادرنجبویه چیست" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "طبع گیاه بادرنجبویه چیست"، کلیک کنید.