قیمت تریاک سر به فلک کشید / یک کیلو تریاک چند؟

قیمت تریاک سر به فلک کشید / یک کیلو تریاک چند؟

EDHA:

فروشندگان مواد مخدر یک ویژگی مهم دارند، آنها همیشه یک قدم جلوتر از مسئولان جنگ مواد مخدر هستند. اکنون در شرایطی که تغییرات اقتصادی در ایران و تغییرات اساسی در حکومت افغانستان بازار مواد مخدر را متحول کرده است، برنامه روشنی برای مقابله با خطر اعتیادهای جدید وجود ندارد.
در ایران دستگاه های مختلفی وظیفه مبارزه با مواد مخدر را بر عهده دارند. برخی از سازمان ها مانند سازمان بهداشت و درمان وظیفه مبارزه میدانی با قاچاقچیان مواد مخدر و روان را بر عهده دارند و برخی ارگان ها مانند بهداشت، بهزیستی و سازمان های فرهنگی مانند وزارت آموزش و پرورش، علوم و صدا و سیما نیز به مقابله با اعتیاد می پردازند. مواد مخدر در پیشگیری، درمان و کاهش آسیب نقش دارند، اما مسئولیت سیاست گذاری و مدیریت این ابزارها بر عهده دفتر مرکزی مبارزه با مواد مخدر است. هنوز نامی از دبیرکل سردار اسکندر مومانی فاش نشده است، وی به وزارت کشور رفته است.

اعتیاد در ایران سالانه بیش از ده میلیارد دلار از جمله هزینه مواد مخدر، درمان، مراقبت از معتادان و هزینه زندانی کردن مجرمان برای اقتصاد ایران هزینه دارد. با این حال، بازار مواد مخدر راه خود را می رود و منتظر تغییر مسئولان یا برنامه های آنها نیست. این در حالی است که مشکلات اقتصادی از جمله تورم و گرانی رو به افزایش است و البته درآمد بسیاری از مشاغل با افزایش هزینه های زندگی تناسبی ندارد و از سوی دیگر میزان بیکاری، اضطراب افزایش یافته است. بیماری های روانی و طلاق از یک سو منجر به افزایش گرایش مصرف کنندگان مواد مخدر می شود و از سوی دیگر تغییر قیمت مواد مخدر و لبنیات جهت مصرف افراد کم درآمد را تغییر می دهد.

قاچاقچیان و سردمداران بازار مواد مخدر همیشه آماده شرایط جدید هستند و باید دید بازار چند میلیاردی ایران که چندین بار ویران شده است در چه وضعیتی است؟ آیا برنامه و چشم انداز روشنی برای توسعه وجود دارد؟

یک کیلو تریاک 200 میلیون تومان

دکتر سعید صفاتیان کارشناس مبارزه با اعتیاد و رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر گفت: تریاک از دیرباز مهم ترین ماده مخدر ایران بوده است. مهم ترین مکان برای کشت و تولید تریاک به طور سنتی افغانستان است، اما از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، کشت تریاک در این کشور ممنوع شده و بسیار نادر است و تریاکی که اکنون در بازار موجود است، در حال توزیع است. تریاک ذخیره شده در انبارهای این کشور مدتی پیش کشت خشخاش ممنوع شد.

وی افزود: قیمت بسیاری از کالاها و خدمات تابع تورم است، اما تغییر قیمت در قیمت برخی کالاها از جمله داروها مشمول تورم و تغییر قیمت عمومی نیست و به متغیرهای دیگری بستگی دارد. به عنوان مثال سال گذشته قیمت تریاک افزایش یافت و تقریبا دو برابر شد و اکنون قیمت هر کیلو تریاک به 180 تا 200 میلیون دلار رسیده است.

سهل انگاری و بی احتیاطی شدید مسئولین

این کارشناس مبارزه با اعتیاد ادامه داد: دلیل این افزایش قیمت شاید ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان و عدم تولید تریاک باشد. این موضوع ممکن است منجر به کاهش مصرف تریاک شود اما خطر بزرگی برای کشور ما محسوب می شود و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد افزایش مصرف داروهای روانگردان در کشورهای منطقه از جمله عراق. . و حتی در افغانستان نیز به احتمال زیاد کارتل های بزرگ مواد مخدر نیز به دنبال گسترش بازار داروهای روانگردان در ایران هستند و این ریسک بزرگی است که مقامات کشور نادیده گرفته می شوند.

وی گفت: اگر هر چه زودتر به فکر این خطر بزرگ نباشیم، یکی دو سال دیگر مواد روانگردان در بازار مواد مخدر ایران بسیار فراگیر می شود. هنگامی که این اقلام در ابتدا وارد بازار می شوند، ارزان و قیمت پایینی برای بازار دارند. این استراتژی گردانندگان بازار مواد مخدر است. حال این سوال مطرح می شود که 200 هزار نفر در افغانستان که از طریق تولید مواد مخدر امرار معاش می کنند، از کجا می آیند؟

12 میلیون نفر در ایران با معضل اعتیاد روبرو هستند

دکتر صفاتیان افزود: بیش از سه میلیون معتاد در ایران وجود دارد و بیش از دوازده میلیون نفر و خانواده هایشان در معضل اعتیاد در ایران هستند. این بازار بزرگ سالانه بیش از ده میلیارد دلار از جمله هزینه های دارو، هزینه های درمان و نگهداری و هزینه زندان برای مجرمان را به اقتصاد ایران تحمیل می کند.

وی گفت: 3.5 میلیارد دلار ضرری است که معتادان صرف خرید مواد می کنند. بخشی از این رقم هزینه درمان و نگهداری معتادان و بخشی نیز مربوط به 200 تا 300 هزار پرونده قضایی است که باید رسیدگی شود. اگر دولت در این شرایط سخت اقتصادی حتی بخشی از این خسارات سنگین را کاهش دهد، علاوه بر کاهش خسارات اجتماعی و بهداشتی، به نفع دولت و اقتصاد کشور نیز خواهد بود.

تعداد معتادان متجاهر در ایران حدود 3 میلیون نفر تخمین زده می شود و حدود 12 میلیون نفر و خانواده هایشان با معضل اعتیاد مواجه هستند. مدیر سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در این شرایط انتخاب فردی که دبیرکل ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر باشد، با مسائل و موضوعات آشنا باشد بسیار مهم است. درک موضوعات مختلف مرتبط با پیشگیری، درمان، مجریان قانون و قضایی در ایران و هدایت صحیح نهادهای مسئول در کاهش آسیب های مختلف اجتماعی و اقتصادی اعتیاد در ایران.

وی گفت: اگر هر چه زودتر به خطر شیوع روان گردان ها در کشور فکر نکنیم با فجایع بزرگی روبه رو خواهیم شد، هر چقدر هم که تریاک خطرناک باشد، این اعتیادهای سنتی قابل درمان است. و متادون، شربت تریاک و سایر گزینه های درمانی وجود دارد، اما بیشتر مواد روانگردان درمان خاصی ندارند.

صفاتیان افزود: مصرف مواد روانگردان از جمله کاپتاگون، ماده روانگردان جدید در برخی از کشورهای منطقه دیده شده و می تواند چهره اعتیاد را در کشور تغییر دهد. این مطالب باعث خشونت برای کاربرانش می شود. در صورت انتشار این ماده خطرناک در ایران و برخی کشورهای همسایه، جرایم در کشور افزایش می یابد و نادیده گرفتن آن بسیار بد خواهد بود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قیمت تریاک سر به فلک کشید / یک کیلو تریاک چند؟" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قیمت تریاک سر به فلک کشید / یک کیلو تریاک چند؟"، کلیک کنید.