متخصص یادگیری کودکان

همه ما خاطرات زمان مدرسه و دوران کودکی خود را به خوبی به یاد داریم. در کلاس درس توانایی یادگیری هیچ یک از افراد با هم یکسان نیست. برخی از بچه ها علاقمند به ریاضی و فیزیک هستند و آن را بسیار سریع تر از سایرین می آموزند و برخی دیگر علاقمند به ادبیات و تاریخ هستند و زود تر از دیگر بچه ها مفاهیم و نکات ان ها را به ذهن می سپارند. تفاوت در سطح و میزان توانمندی افراد موضوعی بسیار عادی و طبیعی است؛

متخصص یادگیری کودکان

اما در مواردی هم افراد برخلاف سطح هوشی بالای خود، در فرآیند یادگیری دچار مشکل می شوند و در درک برخی مسایل و مفاهیم احساس ناتوانی می کنند. به راستی که مشکل کار در کجاست؟ در این مقاله قصد داریم به موضوعی تحت عنوان ” اختلال یادگیری” بپردازیم؛ پس همراهی تا پایان این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید. لباس طرح السا بادقت فراوانی طراحی و دوخت شده تا به دست شما عزیزان برسد.

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری یکی از انواع اختلالات روانشناختی است که به میزان زیادی در کودکان رایج است. از نظر علمی، این اختلال ناشی از تغییر در شیوه سیم کشی مغز افراد است. کودک مبتلا به این اختلال به اندازه سایر هم سن و سالان خود یا بلکه بیشتر، دارای هوش است؛ اما در مراحل مختلفی از فرآیند یادگیری دچار مشکل است و نمی تواند آن طوری که سایر کودکان چیزی را یاد می گیرند، او هم متقابلا بیاموزد.

این اختلال در جامعه به خوبی شناخته شده نیست و افراد زیادی هنوز با آن آشنایی ندارند. این اختلال عصب شناختی به طور مستقیم با مغز فرد ارتباط دارد و بر نحوه درک و پردازش اطلاعات تاثیرگذار است. اختلال یادگیری متاسفانه بطور مستقیم بر توانایی یادگیری کودک اثر می گذارد و فرآیند تحصیل او را با مشکل مواجه می کند.

دلایل اختلال یادگیری

عوامل و دلایل متفاوتی باعث بروز اختلال یادگیری می شود که در ادامه به معرفی و توضیح هر یک می پردازیم.

عوامل محیطی

محیطی که فرد در آن شروع به رشد می کند در وضعیت جسمانی و روانی او بسیار تاثیرگذار است؛ چرا که ما بسیاری از خصوصیات اخلاقی و رفتاری را از محیط زندگی خود یاد گرفتیم. متاسفانه عوامل محیطی در نمایان شدن اختلال یادگیری بسیار تاثیرگذار هستند. عواملی چون تولد پیش از موعد کودک، تغذیه ناسالم، رشد و پرورش در یک محیط استرس زا، اضطراب زیاد، بی توجهی مربی یا معلم به کودک و ضعف ارتباطی والدین با کودک باعث بروز این اختلال روانشناختی و عصبی می شود.

عوامل ژنتیکی

ژنتیک چیزی است که یک فرد از والدین خود دریافت می کند و علت اصلی تفاوت افراد در تفاوت ژنتیک های آن ها با یکدیگر است. پس عوامل ژنتیکی در بروز اختلال یادگیری تاثیرگذار است. اطلاعات مرتبط با حافظه، نحوه یادگیری و سیستم عصبی فرد از عوامل ژنتیکی نشات می گیرد. پس ممکن است یک فرد در ژن خود دارای اختلال یادگیری باشد و او نیز دچار این اختلال شود.

عوامل فیزیولوژیکی

طبق تحقیقات عامل بروز اختلال یادگیری، در بسیاری از اوقات به دلیل وجود عوامل فیزیولوژیکی است. این عوامل موجب تاخیر در یادگیری و درک مطلب توسط فرد می شود. مواردی چون نقص های بینایی، شنوایی، آسیب به سر یا جمجمه و سیستم عصبی مغز باعث بروز این اختلال می شود. لباس شخصیت های کارتونی دخترانه را میتوان در مناسبت های مختلف برای دخترها به عنوان هدیه ایی نفیس تقدیم کرد.

علایم اختلال یادگیری

معمولا اختلال یادگیری پیش از زمان رفتن کودک به مدرسه قابل شناسایی نیست؛ در ادامه به معرفی برخی از این علایم می پردازیم.

  •   نداشتن علاقه به فعالیت هایی چون خواندن و نوشتن
  •   مشکل در یادگیری الفبا، اعداد، اشکال، رنگ ها و غیره
  •   عدم توانایی در بستن دکمه و زیپ لباس و بستن بند کفش
  •   مشکلاتی در ارتباط با تلفظ و هجی کردن کلمات
  •   ناتوانی در به استفاده از ریتم و قافیه
  •   عدم توانایی در بکارگیری کلمات مناسب
  •   عدم توانایی برای ایجاد ارتباط بین صداها و کلمات
  •   مشکل در فهم و یادگیری مفاهیم و مباحث ریاضیات
  •   گیجی در هنگام خواندن کلمات
  •   بروز مشکل در ترکیب صداها برای ساخت کلمات
  •   بروز کندی در یادگیری مهارت های جدید
  •   عدم توانایی نوشتن املای صحیح کلمات و بروز ایرادات روتین
  •   مشکل در شرکت کردن در بحث های جمعی و اظهار نظر با صدای بلند

انواع اختلال یادگیری

اختلال یادگیری دارای انواع گوناگونی است و هر فرد بسته به شرایط خود به یک یا چند نوع از آن مبتلا می شود. این اختلال در سه سطح ضعیف، متوسط و شدید بروز می کند. در سطح ضعیف، فرد مبتلا توانایی مراقبت از خود را دارد و می تواند با سایر افراد ارتباط بگیرد؛ اما برای یادگیری مهارت جدید نیاز به زمان دارد. در سطوح بالاتر فرد توانایی ارتباط با دیگران را از دست می دهد و در انجام فعالیت روزانه خود دچار چالش می شود. در ادامه به معرفی انواع اختلال یادگیری می پردازیم.

نارساخوانی

یکی از شایع ترین نوع اختلال یادگیری، اختلال در خواندن است. در این نوع فرد مبتلا اغلب متون را به سختی می خواند و درک آن ها برایش دشوار است. حتی تلفظ و هجی کردن کلمات برای او سخت است و در برخی شرایط کلمات را حدس می زند.

دیسگرافی یا اختلال یادگیری در نوشتن

این نوع اختلال بیشتر در کودکان محصل دیده می شود و فرد مبتلا مهارت فیزیکی لازم برای بدست گرفتن قلم را ندارد. در واقع فرد در هنگام نوشتن تنش های زیاد و عجیبی را تجربه می کند و به سرعت خسته می شود و نمی تواند افکار خود را برای نوشتن متون منسجم کند.

اختلال یادگیری در مهارت های حرکتی

اکثر شما شاهد کودکانی بودید که در بریدن شکل از روی کاغذ، رنگ آمیزی دویدن و پریدن دچار مشکل هستند. این نوع از مشکلات در بسیاری از موارد در ارتباط با اختلال یادگیری آن ها است؛ در واقع گاهی این اختلال در انجام فعالیت های ظریف و گاهی در انجام فعالیت های فیزیکی نمایان می شود.

اختلال یادگیری در ریاضیات

مفاهیم و مباحث ریاضی ممکن است در بسیاری شرایط برای بسیاری از افراد دشوار باشد؛ پس هر نوع ضعفی در ریاضیات را نمی توان به پای اختلال یادگیری گذاشت. در مواردی ممکن است افراد در فهم ریاضیات دچار مشکل شوند؛ برای مثال در یادگیری اعداد و درک ارتباط میان آن ها دچار مشکل می شوند. کودکی که توانایی تشخیص بزرگی و کوچکی دو عدد از یکدیگر یا محاسبه زمان را ندارد، با انجام برخی بررسی ها بر روی سایر ویژگی های او، می تواند به این اختلال مبتلا باشد. لباس بن تن واقعی مورد توجه و علاقه بسیاری از پسرها است .

بیش فعالی

بیش فعالی از مواردی است که هنوز وجود آن در دسته انواع اختلال یادگیری به قطعیت نرسیده است؛ اما می تواند یکی از موانع در یادگیری افراد باشد. کودک مبتلا به بیش فعالی تمرکز و توجه خود را با کوچک ترین اتفاقات از دست می دهد و با محیط های آموزشی مدرسه غالبا به مشکل برمی خورد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "متخصص یادگیری کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "متخصص یادگیری کودکان"، کلیک کنید.