معمای پاندای قهوه ای حل شد

معمای پاندای قهوه ای حل شد

EDHA:

زندگی همیشه کاملا سیاه و سفید نیست. پانداهای غول پیکر هم همینطور. چند پاندا به جای سیاه و سفید قهوه ای و سفید هستند.

دانشمندان و مردم چین سالهاست که در تلاش برای حل معمای این حادثه هستند. تنها پاندای قهوه ای و سفید جهان که در اسارت نگهداری می شود. کیزی که در طبیعت رها شده بود، اکنون در مرکز حفاظت و پرورش حیات وحش لوگانتای در شیان چین زندگی می کند. تاکنون تنها هفت پاندا قهوه ای و سفید در جهان ثبت شده است و همه آنها در رشته کوه چنلینگ در جنوب استان شانشی چین مشاهده شده اند.

اکنون تیمی از محققان کشف کرده اند که چرا این پاندا نر 14 ساله رنگی مشابه بقیه ندارد و این یافته ها ممکن است در مورد پانداهای قهوه ای وحشی نیز صدق کند. یک مطالعه منتشر شده در آکادمی ملی علوم ایالات متحده می گوید که این پانداهای قهوه ای توالی کوتاهی از DNA در ژن Bace2 را از دست داده اند که با رنگدانه مرتبط است.

یک متخصص ژنتیک حفاظتی در موسسه جانورشناسی آکادمی علوم چین در پکن و یکی از نویسندگان مقاله، پانداهای منطقه کانالینگ “بسیار متفاوت” با پانداهای استان سیچوان، جایی که بیشتر پانداهای غول پیکر (Alorpoda melanoleuca) در آن زندگی می کنند، هستند. . . هو به نیچر گفت: «تحقیقات اولیه نشان می دهد که پاندا کانالینگ احتمالاً در حدود 300000 سال پیش از پاندا سیچوان جدا شده است.

پانداهای منطقه چنلینگ با پانداهای استان سیچوان که خانه بسیاری از پانداهای غول پیکر است، “بسیار متفاوت” هستند.

هو و همکارانش داده های ژنومی سه خانواده (پدر، مادر و توله) از سه پاندا مربوط به دو پاندا قهوه ای را به همراه 29 ژنوم پانداهای سیاه و سفید مورد مطالعه قرار دادند. Kezi و پدر و مادرش نیز در این سه خانواده بودند: Kezi، شریک زندگی او و فرزندشان، Dandan (اولین پاندای قهوه ای که تقریباً چهار دهه پیش در چین دیده شد)، شریک زندگی او و فرزندشان. در این میان فقط کیزی و دندان که گذشت قهوه ای و سفید است.

محققان بر این باورند که پانداهای قهوه ای موجوداتی تخمک گذار با نسخه خاصی از ژن Bace2 هستند، یعنی همان کپی از این ژن را دارند. توالی یابی ژنتیکی تایید کرد که هر دو نسخه از ژن Bace2 در این ریشه های قهوه ای همان 25 جفت باز (واحد اساسی یک مولکول DNA یا RNA) را از دست داده اند. هو توضیح می دهد: «توالی کدکننده پروتیین مختل می شود و باعث می شود پروتیین عملکرد نادرست داشته باشد.

توالی یابی ژنتیکی 192 پاندای سیاه و سفید در اسارت نشان داد که هیچ یک از آنها موجودات زایایی برای این نسخه از ژن Bace2 نبودند. در یک آزمایش آزمایشگاهی، موش هایی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند تا نشان دهند جهش دارای پوشش شفاف هستند.

همچنین، محققان دریافتند که در مقایسه با موهای پاندا سیاه، موهای پانداهای قهوه ای ملانوزوم های کمتر و کوچک تری دارند. ملانوزوم مسیول تولید رنگدانه های مو و پوست در بدن است.

شی پنگ، یک متخصص ژنتیک تکاملی در موسسه جانورشناسی، آکادمی علوم چین، گفت: “این مطالعه نشان می دهد که فقدان یک ژن یا جزء ژنتیکی نیز می تواند باعث تغییر رنگ شود.” از نقطه نظر ژنتیک، این یافته کاملا جدید. “

اکنون هو و همکارانش قصد دارند بررسی کنند که چگونه حذف 25 جفت باز باعث تغییر در اندازه و تعداد ملانوزوم ها در پانداهای قهوه ای می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "معمای پاندای قهوه ای حل شد" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "معمای پاندای قهوه ای حل شد"، کلیک کنید.