مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

نظر سازمان جهانی بهداشت در مورد امکان جلوگیری از شیوع «آبله میمون» مرگ و میرهای بی سابقه سال گذشته ناشی از گرما در ایالات متحده یکی از مهمترین رویدادهای اجتماعی در جهان در هفته گذشته بود.

به گزارش EDHA، رویدادها، یافته ها و موضوعات مهم در حوزه سلامت و محیط زیست رویدادها و فرصت های هفتگی نیز در راس رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفت.

رویدادهای دیگری مانند شناسایی ویروس خطرناک ناشی از نیش پشه در ماساچوست یا طرح واکنش راهبردی سازمان بهداشت جهانی برای کنترل آبله میمون ها بخش دیگری از بهترین اخبار اجتماعی جهان در روزهای اخیر است و ما نگاه می کنیم. در آن به طور خلاصه نکات برجسته زیر را مرور کنید:

WHO: “آبله میمون” قابل پیشگیری است

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: ویروس جدید M.pox (آله میمون) قابل پیشگیری و کنترل است.

تدروس آدهانوم گبریسوس در دیدار با اعضای سازمان بهداشت جهانی که یکی از نهادهای مرتبط با سازمان ملل است، گفت: این اپیدمی جدید آبله مایکروسافت قابل کنترل و مهار است.

وی افزود: انجام این کار مستلزم اقدام هماهنگ بین آژانس های بین المللی و شرکای ملی و منطقه ای، جامعه مدنی، محققان و تولیدکنندگان و کشورهای عضو است.

این طوفان باعث هرج و مرج گسترده در بریتانیا شد

طوفان لیلیان اختلالات قابل توجهی در بخش هایی از انگلستان، ولز و اسکاتلند ایجاد کرد.

این طوفان همچنین باعث تاخیر در سفر، جاری شدن سیل و قطع برق شد.

طوفان که با بادهای شدید سراسر منطقه را فرا گرفت، برق هزاران خانه را قطع کرد و باعث اختلال گسترده در سفر شد.

در شمال شرق انگلستان، خدمات قطار به شدت مختل شده است و مسافران را مختل کرده و برنامه های سفر را مختل کرده است.

وزش باد شدید ناشی از طوفان همچنین خسارت زیادی به کابل های برق هوایی وارد کرد و باعث قطعی گسترده برق شد.

27 نفر در تصادف اتوبوس در نپال کشته شدند

مقامات نپال از کشته شدن دست کم 27 نفر و زخمی شدن 16 نفر دیگر بر اثر واژگونی اتوبوس در بزرگراه این کشور خبر دادند.

اتوبوس از بزرگراه خارج شد و به رودخانه تند رفت.

گفته می شود نیروهای امدادی جسد ۲۷ نفر را پیدا کردند و ۱۶ نفر دیگر برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.

سفارت هند در کاتماندو نیز تایید کرد که 43 نفر در اتوبوس بودند که همگی شهروندان هندی بودند.

ارتباط ژنتیکی بین آلزایمر و بیماری قلبی

کارشناسان می گویند که یک ارتباط ژنتیکی قابل توجه بین آلزایمر و چندین بیماری عروق ویروس کرونا پیدا کرده اند که پزشکان را قادر می سازد بیماران را بهتر درمان کنند.

در مطالعه‌ای که توسط مرکز سلامت دقیق دانشگاه Edith Cowen انجام شد، نشان داده شد که آنژین صدری، تصلب شرایین، ایسکمی قلبی (از دست دادن خون)، انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی)، بیماری عروق ویروس کرونا و همچنین چربی‌هایی مانند کلسترول، تری گلیسیرید. لیپوپروتئین با چگالی بالا یا “HDL” که کلسترول خوب خون است و لیپوپروتئین با چگالی کم یا “LDL” که کلسترول بد خون است، ممکن است منشأ بیولوژیکی مشابهی با آلزایمر داشته باشند.

متخصصان با تجزیه و تحلیل رابطه بین آلزایمر و سه نوع کلسترول LDL، تری گلیسیرید و کلسترول تام (کلسترول خوب و بد)، به یک ارتباط ژنتیکی کلی مثبت و معنادار دست یافته اند. با توجه به نتایج، این رابطه نشان می دهد افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

سیل و رانش زمین در تایلند جان 22 نفر را گرفت

رسانه های محلی تایلند اعلام کردند که تعداد قربانیان سیل و رانش زمین بر اثر بارندگی های مداوم موسمی در این کشور به 22 نفر رسیده است.

در این حادثه 9 نفر دیگر مجروح شدند.

همچنین، اداره پیشگیری و کاهش بلایا (DDPM) تایلند اعلام کرده است که نزدیک به 30000 خانوار در سراسر کشور تحت تاثیر باران های شدید قرار گرفته اند.

این در حالی است که عملیات جستجو و نجات افراد مفقود شده ادامه دارد.

این ویروس خطرناک از نیش پشه در ماساچوست آمریکا منشا گرفته است

کشف یک ویروس نادر اما بسیار خطرناک و کشنده که توسط پشه‌های آلوده حمل می‌شود، باعث شده است که بسیاری از شهرهای ایالت ماساچوست در شمال شرقی ایالات متحده، پارک‌های عمومی (که نقاط پرخطر پشه‌ها هستند) را در ساعات عصر و شب ببندند خانه برای فعالیت در فضای باز.

ویروس نادر و کشنده ای که باعث این عارضه می شود، ویروس «Eastern Equine Encephalitis» نام دارد که به دلیل تکرار سه کلمه انگلیسی در ابتدای نام، به «Triple Y» نیز معروف است.

مقامات مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده (CDC) می گویند که گاوهای آلوده ناقل این ویروس هستند و شانس زنده ماندن در افراد آلوده 33 تا 70 درصد است.

طرح واکنش استراتژیک سازمان جهانی بهداشت برای کنترل آبله میمون

سازمان بهداشت جهانی یک طرح آمادگی و واکنش استراتژیک جهانی را با هدف جلوگیری از انتقال بیماری از فرد به فرد از طریق تلاش های هماهنگ جهانی، منطقه ای و ملی راه اندازی کرده است.

این اقدام در 14 آگوست پس از آن اجرا شد که تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را با نگرانی بین‌المللی اعلام کرد.

این ابتکار 135 میلیون دلاری یک دوره 6 ماهه تا فوریه 2025 را پوشش می دهد تا سازمان بهداشت جهانی، کشورهای عضو، شرکای خود از جمله مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا (CDC آفریقا)، جوامع و محققان را آماده کنند

در بیانیه آمده است که تلاش‌های واکسیناسیون استراتژیک بر افرادی که در معرض خطر بالا هستند، از جمله افرادی که در تماس نزدیک با موارد اخیر و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی برای شکستن زنجیره‌های انتقال هستند، متمرکز خواهد شد.

تعداد بی سابقه ای از مرگ و میر در ایالات متحده به دلیل گرما در سال گذشته رخ داد

بر اساس مطالعه ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شده است، ایالات متحده بالاترین تعداد مرگ و میر ناشی از گرما را در سال 2023 از زمان آغاز ردیابی در سال 1999 به ثبت خواهد رساند.

بر اساس داده های این مطالعه، محققانی که داده های مرگ و میر در ایالات متحده را از سال 1999 تا 2023 تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که حداقل 2325 نفر در نتیجه گرمای شدید در سال 2023 جان خود را از دست داده اند، که این مرگبارترین سال برای مرگ های مرتبط با آن در 24 سال گذشته بود.

شناسایی موارد جدید میمون در فیلیپین

وزارت بهداشت فیلیپین (DOH) اعلام کرد که این کشور دو مورد جدید آبله میمون را شناسایی کرده است و تعداد موارد فعال این بیماری را در این کشور به 5 نفر رسانده است.

تئودورو هربوسا، وزیر بهداشت فیلیپین گفت که موارد جدید شامل یک زن 26 ساله و یک پسر 12 ساله است و پزشکان می گویند که هر دو بیمار در خانه بهبود می یابند.

این مقام بهداشتی فیلیپین گفت: این دو بیمار مانند سه مورد قبلی به M.pox clade II مبتلا شده بودند.

هربوسا افزود، مطالعه اولیه با یافته های قبلی انتقال محلی کلاد II مطابقت دارد.

نرخ زاد و ولد در کره جنوبی برای اولین بار در 8 سال گذشته افزایش یافت

انتظار می رود نرخ زاد و ولد در کره جنوبی برای اولین بار در 8 سال گذشته در سه ماهه دوم سال 2024 افزایش یابد که در بحبوحه نرخ پایین زاد و ولد در این کشور پیشرفت قابل توجهی است.

بر اساس داده های جمع آوری شده توسط مرکز آمار کره جنوبی، در مجموع 56838 نوزاد بین آوریل تا ژوئن متولد شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.2 درصد افزایش داشته است.

این افزایش در نرخ تولد اولین بار از سه ماهه چهارم سال 2015 است که این رقم 0.6 درصد افزایش یافته است.

پایان خبر EDHA

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته"، کلیک کنید.