موج جدید اعتراضات پرستاران این بار در قم و کاشان

موج جدید اعتراضات پرستاران این بار در قم و کاشان

EDHA:

بیش از یک ماه از اولین اعتراض گسترده هواداران در شهرها و استان های مختلف می گذرد. این اعتراضات گسترده در صورت مشاهده بسیاری از مردم یکی از بی سابقه ترین اعتراضات در 100 سال اخیر بوده و نوعی تغییر اولین چالش دولت چهاردهم پس از روی کار آمدن خواهد بود. با وجود تغییرات چشمگیر در حوزه سلامت باید این مشکل حل می شد، اما بار دیگر عجله و بی توجهی به مطالبات اصلی هواداران باعث شد که وزارت بهداشت پس از اقدامات اولیه به مطالبات در این زمینه رسیدگی کند هواداران بار دیگر شروع به یادگیری در این زمینه کردند و حتی امروز در برخی شهرها مانند قم و کاشان اعتراض هواداران به راه افتاد.

مشکل اینجاست که در این مدت بارها فعالان بخشداری فانتاری از مسئولان خواسته اند با دقت بیشتری به مطالبات این قشر نگاه کنند و از معوقات مالی کاسته نشوند، اما با وجود همه این هشدارها و اصرارها اولین قدم برداشته شده است. پاسخ دولت به معوقات هواداران نیز با اغراق بسیار کم بود.

محمد شریفی مقدم، یکی از مداحان خانه دبیرکل در این باره به تجارت نیوز گفت: بارها در مصاحبه با مطبوعات و در سه جلسه ای که با مسئولان وزارت بهداشت برگزار کردم، اعلام کرده ام که تنها مداحان سخت گیر نیستند. معوقات خود را پرداخت نکرده اند. مشکل اینجاست که مداحان خواهان اجرای صحیح و دقیق قوانینی هستند که سال هاست تصویب شده اما چون منفعت مالی برای وزارت بهداشت و درمان ندارد نادیده گرفته شده است.

و می افزاید: خبرها حاکی از آن است که برای بهبود وضعیت هواداران 7500 همت از صندوق پس انداز شده است، اما مشکل اینجا اغراق است.

شریفی مقدم در پاسخ به این سوال که مبالغ پرداختی به هواداران بر چه اساسی بوده است، گفت: پرداختی ها در این ایام از 700 هزار تومان تا 4 میلیون تومان بوده است. مشکل اینجاست که بیشتر این معوقات اضافه کار است که ساعتی 20 هزار تومان محاسبه می شود و گاهی 18 ماه طول می کشد تا پرداخت شود.

و می افزاید: البته تغییرات اساسی و نهایی نیاز به زمان دارد و ما منتظر فاز اجرایی شدن قوانینی نیستیم که سال هاست رو به زوال است، اما با این سرعت، وزارت بهداشت از مطالبات و مطالبات مردم کاسته خواهد شد. بسیاری از این افراد فکر می کنند تنها تغییری که قرار است اتفاق بیفتد تاخیر در پرداخت است و بقیه مطالبات فراموش می شود.

هواداران اضافه کاری ساعتی 100 هزار تومان درآمد خواهند داشت

شریفی مقدم در این باره می گوید: بر اساس جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت داشتیم، به فرمول واحدی برای تعیین نرخ اضافه کاری هواداران دست پیدا می کنیم.

اجرای توافقات حداقل 3 ماه طول می کشد

پرستاران مطب در پایان با اشاره به اینکه اگر برای بهبود وضعیت پرستاران گامی برداشته نشده باشد، دلیل کم توجهی وزارت بهداشت و درمان، مشکل نیروی انسانی در بیمارستان ها خواهد بود، افزودند. در چند روز گذشته با مسئولان جدید وزارت بهداشت و درمان به توافق رسیدیم وضعیت وزیر بهداشت بسیار امیدوارکننده است اما نمی توان تا چند روز دیگر منتظر اجرایی شدن همه این توافقات بود. سه ماه برای اجرای توافقات فوق لازم است.

هواداران باید منتظر تصمیم دولت باشند

از سوی دیگر، دکتر عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اعتراضات پرستاران و تاکید آنها بر اهمیت همه مطالبات و نه تنها معوقات، به تجارت نیوز گفت هر نوع ابلاغ و اجرای دستوری اگر از سوی دولت انجام شود نیاز به تایید دارد و به همین دلیل نمی توان منتظر ماند تا چند روز دیگر تمام خواسته های هواداران اجرایی شود.

و در پاسخ، هواداران برای پرداخت های جزئی اعتراض خواهند کرد: این پرداخت ها طبق قوانین جاری انجام شده است. اگر فردی 700 هزار تومان کشف می کرد، قطعا یا مرخصی بوده یا روز و نوبت کمتری داشته است. مبلغ بر اساس میزان ساعات کار و میزان سختی کار پرداخت می شود.

عبادی می گوید: هواداران به نرخ ساعتی 20 هزار تومان اعتراض خواهند کرد البته با توجه به زحماتی که انجام می دهند، این ایراد فقط در چند روز انجام نشد.

فن های مبتکر در میزان اشغال تخت بیمارستان

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و پزشكی همچنین با اشاره به بحث ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی در خصوص میزان پرستاران، اظهار داشت: مشكل این است، وقتی صحبت از حقوق پرستار می‌شود، فقط یك عامل وجود ندارد. در این امر دخیل است و بسیاری از مسائل بر میزان قرار دادن پرستاران تأثیر می گذارد یکی از این عوامل میزان اشغال تخت های بیمارستانی است. هر چه این نسبت بیشتر باشد، تعداد بیماران بیشتری در بیمارستان بستری خواهند شد.

و می افزاید: شاید همه هواداران همین حقوق را بخواهند، اما هزینه خدمات درمانی بستگی به میزان اشغال تخت های بیمارستانی دارد، اگر نرخ بیمارستان 90 درصد باشد، پولی که از آن جمع آوری می شود. بیمه بسیار بالاتر از میزان اشغال بیمارستان است.» تاج و تخت 20 درصد است. این سیستم در صورتی مفید خواهد بود که طرفداران متوجه شوند که بیمارستان 20 درصد بیشتر از هواداران بیمارستان خواهد بود.

عبادی در پاسخ به این سوال که آیا برای هواداران اضافه کار تدبیری اندیشیده شده است یا خیر، می گوید: معتقدم اگر میزان اضافه کاری درست شود، هواداران نه تنها مشکلی برای انجام آن ندارند، بلکه داوطلب خواهند شد. . طبق فرمولی که تقریباً نهایی شده است، این اقدام در آینده نزدیک انجام خواهد شد و این مبلغ به حداقل 100 هزار تومان خواهد رسید و در نتیجه در صورتی که بتواند انتظارات را برآورده کند، تبدیل مبلغ قابل توجهی خواهد بود. طرفداران تا حد زیادی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "موج جدید اعتراضات پرستاران این بار در قم و کاشان" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "موج جدید اعتراضات پرستاران این بار در قم و کاشان"، کلیک کنید.