چراغ نیروگاه ها در این دولت خاموش نشد

چراغ نیروگاه ها در این دولت خاموش نشد

افزایش ظرفیت 9000 مگاواتی نیروگاه های حرارتی در دولت مردمی موجب شد تا تجربه خاموشی ها در دولت قبل تکرار نشود و در 1000 روز گذشته چراغ هیچ خانه ای خاموش نشد.

به گزارش EDHA، ناترازی در تولید و مصرف و عدم سرمایه گذاری در حوزه ارتقای نیروگاه ها در سال 1400 منجر به انتشار جداول خاموشی های برنامه ریزی شده شد، موضوعی که تاثیرات منفی زیادی در بخش های مختلف بر جای گذاشت، دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی شروع به کار دغدغه تامین برق را داشت همین مساله نیز موجب شد تا برنامه ریزی های متعددی را انجام دهد.

برنامه ریزی ها و اقدامات دولت سیزدهم موجب افزایش 9000 مگاواتی ظرفیت تولید نیروگاه های حرارتی در کشور شد از آنجایی که این نیروگاه ها نیز نقش عمده ای در تامین برق کشور دارند، خاموشی نصیب کشور نشد. درواقع این مهم از طریق سنکرون 46 واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت 6584 مگاوات، رفع محدودیت نیروگاه های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه های گازی موجود به ظرفیت 2000 مگاوات و 380 مگاوات واحدهای مقیاس کوچک محقق شده است.

ظرفیت نیروگاه های حرارتی کشور با افتتاح پروژه های جدید در دولت سیزدهم به 75 هزار و 767 مگاوات رسیده است، در حاضر حاضر 629 واحد تولید برق حرارتی در 145 نیروگاه کشور وظیفه تامین 94 درصد انرژی مورد نیاز مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند. واحدهای حرارتی سنکرون شده در دولت سیزدهم شامل 33 واحد گاز در نیروگاه های سیکل ترکیبی هنگام، ایران ال ان جی(سه واحد)، قشم پاسارگارد، آریان زنجان(دو واحد)، مهتاب کویر(دو واحد)، شهید باکری (دو واحد)، تربت حیدریه (دو واحد)، فولاد بوتیا، دوکوهه، فولاد مبارکه (دو واحد)، المینیوم المهدی، فولاد غرب آسیا، سبزوار، گل گهر و واحدهای گازی کوچک میانرود، زاهدان (سه واحد)، صبای دهلران (چهار واحد)، پتروشیمی کردستان (سه واحد) و پتروشیمی کرمانشاه مجموعا به ظرفیت چهار هزار و 673 مگاوات بوده است.

همچنین در این مدت 14 واحد بخار در نیروگاه های سیکل ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه (دو واحد)، چابهار، بعثت پارس جنوبی (دو واحد)، غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم آباد، سبلان (دو واحد) و کربنات سدیم سمنان نیز با ظرفیت دو هزار و 171 مگاوات به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

این واحدهای بخار جدید بدون مصرف سوخت اضافی و از طریق حرارت اگزوز واحد گاز قبلی در حال فعالیت هستند و احداث این واحدها منجر به صرفه جویی سه میلیارد و 250 میلیون مترمکعبی مصرف سوخت در طول سال شده است.

تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی از کارآمدترین روش های بهبود راندمان نیروگاه های حرارتی کشور به شمار می آید که نه تنها برای صنعت برق، بلکه برای محیط زیست و صرفه جویی در مصرف سوخت نیز بسیار موثر است و در سال های آینده شاهد تاثیرات گسترده آن خواهیم بود. تنها از محل افتتاح این واحدهای جدید سالانه سه میلیارد و 250 میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.

در دو ماه نخست امسال بخش اعظم برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه های حرارتی تامین شده، میزان تولید برق واحدهای گازی در این مدت با افزایش دو درصدی به 9 میلیون مگاوات و سهم تولید واحدهای بخاری نیز به بیش از 11 میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

توسعه نیروگاه های حرارتی در این دولت نه تنها موجب دور زدن خاموشی ها و افزایش توان تولید برق کشور شد بلکه کاهش ناترازی، اشتغال زایی و ایجاد برق پایدار را به دنبال داشت مباحثی که جزو افتخارات دولت سیزدهم قلمداد می شود.

پایان خبر EDHA

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چراغ نیروگاه ها در این دولت خاموش نشد" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چراغ نیروگاه ها در این دولت خاموش نشد"، کلیک کنید.