در یک پژوهش بررسی شد؛
با افزایش شدت رقابت جهانی، سازمانهای پژوهش و فناوری نیازمند تقویت مدیریت راهبردی خود به منظور تبدیل شدن به سازمانهای موثر، کارآمد و هدفگرا برای نوآوری و توسعه فناوری و تخصیص منابع خود مطابق با استراتژی کلی پژوهش و فناوری هستند.
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری EDHA، با افزایش شدت رقابت جهانی، سازمانهای پژوهش و فناوری نیازمند تقویت مدیریت راهبردی خود به منظور تبدیل شدن به سازمانهای موثر، کارآمد و هدفگرا برای نوآوری و توسعه فناوری و تخصیص منابع خود مطابق با استراتژی کلی پژوهش و فناوری هستند. رویکردهای مختلف به استراتژی، نگاههای متفاوتی به منابع خلق ثروت و ماهیت موضوع مدیریت راهبردی دارند که سازمانها با آن مواجه شدهاند.
رضا بندریان (استاديار و عضو هيئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت) در مقالهای با عنوان «رویکرد منابع مبنا به مدیریت راهبردی سازمانهای پژوهش و فناوری» به این موضوع پرداخته است که چهارچوب نیروهای رقابتی موضوع مدیریت راهبردی را در واژه ساختار صنعت، موانع ورود به بازار و جایگاهیابی میبیند.
مدل تئوری بازی مسئله مدیریت راهبردی را به عنوان تعاملی میان رقبا با انتظارهای مشخص از چگونگی رفتار یکدیگر میبیند و رویکرد منابع مبنا بر جستجوی داراییهای خاص سازمان متمرکز میشود.
* مدیریت راهبردی سازمانهای پژوهش و فناوری
تخصیص و به کارگیری مناسب منابع نامشهود یک تصمیم راهبردی مهم بـرای سازمانهای پـژوهش و فناوری است
در این پژوهش آمده است که دارائیهای نامشهود یکی از پیشرانههای کلیدی نوآوری فناورانه و ارزش سازمانی در سازمانهای پژوهش و فناوری هستند. تخصیص و به کارگیری مناسب منابع نامشهود یک تصمیم راهبردی مهم بـرای سازمانهای پـژوهش و فناوری است.
به زعم این پژوهش فرایند تجمیع دارائیهای نامشهود به خودی خود مکانیزمی مجزا برای افزایش عملکرد سازمانهـای پژوهش و فناوری نیست. بلکه مدیریت اثربخش منابع مشهود و نامشهود در دسترس است که تمایز را در عملکرد سازمانهای پـژوهش و فناوری تعیین میکند.
این پژوهش توضیح میدهد که بیشتر کارهایی که بر روی مدیریت راهبردی سازمانهای پژوهش و فناوری انجام شده بر جذب منابع مالی و نیروی انسانی تمرکز کردهاند. تحقیقات اندکی بر چگونگی بهترین به کارگیری و استفاده از منابع نامشهود در سازمانهای پژوهش و فناوری متمرکز شدهاند.
از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش همزمان سازمانهای پژوهش و فناوری با ابهامهای شدیدی در خصوص چگـونگی مـدیریت راهبـردی پـژوهش و فناوری و چگـونگی ارتباط ارکان راهبردی سازمان خود مواجه بودند.
* مثلث تعاملهای پویا
به زعم این پژوهش مثلث تعاملهای پویا و تغییر شکلهای بین سرمایه انسانی، سرمایه رابطهای و سرمایه سازمانی که به طور خاص بر مبنای تئوری پیکرهبندی ارزش بنا شده است باید در سازمانهای پژوهش و فناوری ایران مورد مطالعه موردی قرار گیرد و برخی شواهد پشتیبانی کننده از وجود آن در سازمانهای پژوهش و فناوری ارائه گردد.
در این پژوهش آمده است که توسعه تجزیه و تحلیلها به اجزاء کوچکتر منابع درکی عمیقتر از ضریب بهرهبرداری منابع خاص فراهم میکند و این
درک عمیق بینشی برای پتانسیل منابعی که راندمان بالایی دارند و آنهایی که استفاده کارآمدی از آنها نمیشود فراهم میکند. این کار دقت و ارزش تجزیه و تحلیل منابع در سطح اول را افزایش میدهد.
از سویی دیگر در این پژوهش آمده است که برای اجرای توسعه استراتژی مشارکت در سازمانهای پژوهش و فناوری مناسب باشد که درباره همکاری تصمیمگیری میکنند. ایـن امر مستلزم درک درستی از ماهیت دارائیهای نامشهود شرکاء، چگونگی مکمل بودن آنها برای یکدیگر و چگـونگی اهرم شوندگی آنها برای تقویت جایگاه رقـابتی حاصل است.
در پایان یافتههای این پژوهش آمده است که بینشهای به دست آمده بـرای سازمانهای پـژوهش و فناوری به منظور اصلاح عبارتند از:
- سازمانهای پژوهش و فناوری در عمل دو کسب و کار دارند. نخست کسب و کار اصلی از نوع فروشگاه ارزش و دوم کسب و کار فرعـی از نـوع زنجیره ارزش، این دیدگاه منجر به سازماندهی مجددی از شیوه عملیات در سازمانهای پژوهش و فناوری میشود.
- منابع در سازمانهای پـژوهش و فناوری بـه شـیوهای ناکارا و غیر اثربخش مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه تمرکز بر گفتگو با دنیای خارج، در درجه اول با مشتریان و اعضای شـبکه باید افزایش یابد.
- قراردادن یک سیستم مدیریت تحقیقات که هم جهـت راهبردی بالا – پائین و پیشنهادهای تحقیقاتی پائین – به بالا را در بر بگیرد و باید در سازمانهای پـژوهش و فناوری پایداری کسب و کار را افزایش و وابستگی به افراد را کاهش داد.
- وابستگی به مدیریت در سازمانهای پژوهش و فناوری برای تعیین جهت به منظور افزایش پایداری و کاهش ریسک ذاتی باید افزایش یابد.
- دیدگاههای مختلفی در میان مدیران از چگـونگی اداره کسب و کار وجـود دارد. در اولـین گام بایـد دیدگاه کسب و کار را در میان مدیران هماهنگ کرد.
- بهبود پتانسیل برای استقرار روابط مشتریان، برندها و توانائیهای شناسایی شـده سـازمانهای پژوهش و فناوری ضروری است.
- میزان بهرهبرداری از منبع برند در سازمانهای پژوهش و فناوری پایین است و اقدام های گستردهای بـرای تأکید بر برندسازی برای فناوریها، گروه فناوریها و سازمان باید در این سازمانها به اجرا درآید.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کلید نوآوری فناورانه در سازمانهای پژوهشی" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کلید نوآوری فناورانه در سازمانهای پژوهشی"، کلیک کنید.