۶۰ درصد گل کشور در ۴ استان تولید می‌شود – خبرگزاری EDHA | اخبار ایران و جهان

۶۰ درصد گل کشور در ۴ استان تولید می‌شود - خبرگزاری EDHA | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار EDHA، محمدرضا شفیعی ظهر سه‌شنبه در ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی در دانشگاه محقق اردبیلی، اظهار کرد: کشور ما دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر در تولید گل و گیاهان زینتی است که از این محل می‌توانیم برای ارزآوری، اشتغال مؤثر و همچنین اقتصادی کردن بخش کشاورزی بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات بیش از هفت هزار و ۹۴۶ هکتار از اراضی کشور به کشت گل و گیاهان زینتی اعم از فضای باز و گلخانه‌ای اختصاص یافته است.

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور تولید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون شاخه گل بریده را یادآور شد و گفت: سالانه ۵۶ میلیون شاخه گل گلدانی، ۴۵۰ میلیون شاخه درختچه زینتی و ۳۳۰ میلیون شاخه گل فصلی و نشائی در کشور تولید و عرضه می‌شود.

شفیعی افزود: استان تهران با داشتن یک‌هزار و ۷۲۰ هکتار رتبه نخست را در تولید گل و گیاهان زینتی به خود اختصاص داده و مازندران با یک‌هزار و ۴۷۰ هکتار، استان مرکزی با یک‌هزار و ۱۵۰ هکتار و استان گیلان با ۹۴۱ هکتار از جمله استان‌های پیشرو در تولید گل و گیاهان زینتی محسوب می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد تولید گل و گیاهان زینتی در این چهار استان انجام می‌شود ولی ما در رقابت با بازارهای جهانی به ویژه کشورهای آلمان، هلند، ایتالیا، کنیا، کلمبیا و اکوادور همچنان در صادرات گل و گیاهان زینتی عقب مانده‌ایم.

شفیعی اضافه کرد: آمار جهانی نیز نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی، چین و هند به عنوان سه غول تولید گل و گیاهان زینتی در دنیا با هم رقابت می‌کنند که علاوه بر تولید گل‌های زینتی، در تولید گل‌های خوراکی و صنعتی نیز پیشتاز هستند.

وی ضرورت حل موانع و مشکلات در توسعه این صنعت را با ارزش افزوده بسیار بالا یادآور شد و بیان کرد: در مقابل ۱۰۰ هکتار زراعت کشت یک هکتار محصول گل و گیاهان زینتی ارزش افزوده و درآمد مناسب به همراه دارد و ضروری است در یک سیاست‌گذاری مناسب به توسعه کشت گل و گیاهان زینتی اهتمامی جدی داشته باشیم.

شفیعی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه را رو به رشد توصیف کرد و ادامه داد: متأسفانه تنها پژوهشکده گل و گیاه وزارت جهاد کشاورزی در محلات روند تولید علم و فناوری‌های کاهشی را به خود گرفته و ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت نیروی انسانی و پژوهش‌های کاربردی در این حوزه بهره بگیریم.

وی یادآور شد: دفتر امور گل و گیاهان زینتی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز پشتیبانی‌های لازم را از فعالان این عرصه انجام نمی‌دهد و ضروری است همسو با توسعه بسیاری از کشورها در این بخش، فراتر از دانش بومی به تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید مجهز شویم.

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور ضرورت ورود دانش‌آموختگان بخش کشاورزی به ویژه گروه تخصصی گل و گیاهان زینتی را در تکثیر و سرمایه‌گذاری در این حوزه یادآور شد و تصریح کرد: بهتر است انجمن علمی گل و گیاهان زینتی در کشور بیش از این مورد حمایت قرار گیرد چرا که ما به صورت متمرکز فعالیت‌هایی را در حوزه برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت ملی و بین‌المللی، بازدید و تورهای علمی از مراکز تولید داخلی و خارجی، انتشار مجلات و سایر فعالیت‌ها را به صورت مستمر انجام می‌دهیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۶۰ درصد گل کشور در ۴ استان تولید می‌شود – خبرگزاری EDHA | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۶۰ درصد گل کشور در ۴ استان تولید می‌شود – خبرگزاری EDHA | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.