آمارهای تکان دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در 10 سال اخیر/ ترمز کاهش تصادفات زیرپای شما

آمارهای تکان دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در 10 سال اخیر/ ترمز کاهش تصادفات زیرپای شما

آمارهای منتشر شده از تعداد حوادث رانندگی و قربانیان در ایام نوروز نگران کننده است.شما دلگرمی دادید. امکانات خود را کاهش دادند اما همچنان نگرانی های زیادی در مورد قربانیان حوادث رانندگی در نوروز وجود دارد.

به گزارش آساناهمه ساله با آغاز سفرهای نوروزی طرح های ویژه ای از سوی پلیس و اورژانس برای کاهش تصادفات رانندگی و به ویژه مرگ و میر و جراحات ناشی از این حوادث اجرا می شود اما متاسفانه تمامی هشدارها و با وجود تمهیدات، ایام نوروز همچنان پابرجاست. آمدن. یکی از پرحادثه ترین روزهای کشور است. حوادثی که در سال های مختلف رخ داده است، منجر به مرگ چند صد نفر شده و فرا رسیدن فصل بهار، یادآوری تلخ زنده ماندن آنان است.

البته اگر رانندگان از سرعت غیرمجاز، عبور از چپ، سبقت غیرمجاز و رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی اجتناب می کردند، می شد از بسیاری از تصادفات جلوگیری کرد. چرا که آمار و ارقام پلیس راهنمایی و رانندگی نشان می دهد که تقریبا 70 درصد از حوادث ناشی از این دلایل است.

در ده سال گذشته چند نفر در حوادث رانندگی نوروزی کشته شده اند؟

بر اساس ارقام ارایه شده از سوی EDHA، در ده سال گذشته یعنی از سال 93 تا 1402، تعداد کشته شدگان حوادث در ایام نوروز به ترتیب 1084، 968، 964، 874، 1034، 914، 534 نفر بوده است. 1080. 1146 و 1217 نفر. به عبارتی می توان گفت در 10 سال گذشته 9815 نفر در ایام نوروز سفر خود را آغاز کردند که شاید با خوشحالی برنگشتند و سوغاتشان برای نجات غم هایشان است.

آیا نوروز 1403 رکورد خونین ترین نوروز ده سال اخیر را خواهد شکست؟

اعداد به دست آمده از تعداد قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز که معمولاً در عرض یک هفته از شروع تعطیلات و یکی دو روز از پایان تعطیلات به دست می آید. طرح نوروزی نشان می دهد حداقل در دهه اخیر بیشترین قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز مربوط به اجرای طرح نوروزی 1402 بوده است. در سال 1402 در کل کشور در اجرای طرح نوروزی و طی 20 روز تعداد 1217 نفر بر اثر حوادث رانندگی جان باختند. این تعداد در سال 1401، 1146 نفر بوده است. این آمار نشان می دهد که تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی نوروز 1402 نسبت به طرح نوروزی 1401 شش درصد افزایش داشته است.

همچنین نوروز سال 1401 را می توان دومین نوروز پس از سال 1402 دانست که در ده سال اخیر بیشترین تصادفات رانندگی را داشته است. در سال 1401 همانطور که گفته شد 1146 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند. اگر امسال را با مدت مشابه طرح نوروزی که تعداد کشته شدگان در سال 1400 هزار و 80 نفر بود مقایسه کنیم، می دانیم که در نوروز 1401 تلفات تصادفات رانندگی 11 درصد افزایش داشته است.

مرگبارترین استان ها در نوروز کدامند؟

بر اساس آمار پزشکی قانونی در طرح نوروزی سال 1402 128 نفر در سیستان و بلوچستان، 111 نفر در فارس، 89 نفر در استان کرمان و 78 نفر در تهران کشته شدند. در طرح نوروزی سال 1401، 124 نفر در سیستان و بلوچستان، 94 نفر در فارس، 92 نفر در کرمان و 79 نفر در خراسان رضوی کشته شدند. همچنین در استان های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب 99، 95 و 86 نفر در حوادث نوروزی کشته شده اند.

در سال 1402 کمترین میزان فوت ناشی از تصادف در استان های ایلام و کردستان و در سال 1401 در استان های چهارمحال، بختیاری و اردبیل به ثبت رسیده است.

این آمار نشان می دهد بیشترین تصادفات رانندگی در ایام نوروز در استان های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان رخ می دهد. آماری که شاید با این عقیده رایج که جاده های کوهستانی خطرناکتر هستند موافق نباشد. موضوعی که رییس پلیس راه کشور تشریح کرد.

چرا مرگ و میر تصادفات رانندگی در سه استان بالاست؟

سردار حسن مومانی رییس پلیس راه کشور گفت و گو با EDHA وی درباره علت این تصادفات گفت: افزایش تصادفات رانندگی در استان های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان دلایل متعددی دارد. اولین دلیل لغزندگی جاده است. به عبارت دیگر جاده های این استان ها بسیار طولانی و مستقیم است که باعث خواب آلودگی رانندگان می شود. علاوه بر این حوادث، خستگی و بی خوابی و رانندگی با سرعت غیرقانونی توسط راننده باعث مرگ مسافران شده است.

وی ادامه داد: در جاده های مسطح یا کویری رانندگان با احتیاط کمتری با فرض عدم دست انداز زیاد در جاده رانندگی می کنند. این نشان می دهد که رانندگان باید مراقب باشند و در تمام جاده ها استراحت کافی داشته باشند و علاوه بر آن هرگز در صافی جاده و سرعت بیش از حد مجاز تقلب نکنند.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که تعداد فوتی های تصادفات شهری در پایتخت نسبت به سایر استان ها بیشتر است. به همین ترتیب 56 نفر در طرح نوروزی 1402 و 41 نفر در طرح نوروزی 1401 بر اثر حوادث رانندگی در خیابان های تهران جان خود را از دست دادند. این در حالی است که بررسی آمارهای پزشکی قانونی و قضایی نشان داد در دو سال اخیر بیشترین کشته های تصادفات رانندگی برون شهری در دو استان سیستان، بلوچستان و کرمان بوده است. این موضوع نیز موید نکات مطرح شده از سوی رییس پلیس راه کشور است.

چرا تعداد کشته شدگان در تهران زیاد است؟

خبرنگار ربیع تابناخت رییس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفتگو با EDHA وی می گوید: رانندگان شهر تهران که به طور معمول بیشتر وقت خود را در جاده های پرتردد می گذرانند، در ایام نوروز که خیابان ها و معابر خلوت تر از حد معمول است سرعت خود را افزایش می دهند که متاسفانه باعث بروز حوادث رانندگی می شود. همچنین تحقیقات آماری نشان می دهد که بیشتر مناسبت های نوروزی در تهران بین ساعت های 12 تا 5 صبح اتفاق می افتد، به این معنی که مردم یا زمانی برای سفر خود ندارند یا به مهمانی ها دیر می رسند و خسته و خواب آلود هستند. نشستن و عدم توجه کافی به جلو منجر به بروز حوادثی می شود که جان خود و سایر شهروندان را به خطر می اندازد.

وی افزود: همچنین در برخی موارد رانندگان پلاک سایر استان ها که با جاده های تهران آشنایی ندارند دیده شده است. آنها باعث تصادف می شوند زیرا مثلاً در بزرگراه ها دنده را معکوس می کنند تا مسیر خود را اصلاح کنند که باعث تصادف نیز می شود. بنابراین از جمله عوامل تصادفات رانندگی نوروزی در تهران می توان به سرعت زیاد، خواب، تغییر جهت ناگهانی و عدم توجه به جلو اشاره کرد که متاسفانه مرگ و میر شهروندان تهرانی افزایش یافته است.

جوابخت بیان کرد: از آنجایی که سفرهای برون شهری معمولا نیازمند چندین ساعت رانندگی است، این موضوع مستلزم استراحت کافی راننده یعنی نیم ساعت برای هر ساعت رانندگی است. همچنین سایر مسافران نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که راننده ربات نیست و رسیدن سالم به مقصد مهمتر از رسیدن به موقع است. بنابراین توصیه می کنیم در سفرهای نوروزی ایمنی را رعایت کنند.

خودروهای متخلفان توقیف می شود

با این حال پلیس قصد دارد با تخلفات رانندگی منجر به حوادث رانندگی در ایام نوروز برخورد قاطع کند. سردار احمدرضا رادان قوماندان امنیه فراه می گوید که تنها 10 درصد رانندگان قوانین را رعایت نمی کنند اما این افراد جان همه رانندگان ترافیک را به خطر می اندازند و در صورت مشاهده تخلف پلیس، موترهای آنان را زندانی می کند. تعطیلات..

رادان همچنین در پاسخ به سوالی درباره فعالیت گشت های پلیس مخفی گفت: در ایام نوروز گشت های پلیس مخفی در جاده ها بیش از گذشته افزایش می یابد و قایق های عمومی و شخصی ما نیز تحت پوشش قرار می گیرند.راشی نظارت خواهد کرد. باید قوانین و مقررات را به درستی و کامل رعایت کرد تا در امنیت کامل شاهد آغاز سال جدید باشیم.

50 درصد عملیات امداد و نجات مربوط به حوادث است

ببرک محمودی همچنین رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر است گفت و گو با EDHA وی بیان کرد: همه ساله در ایام نوروز تقریبا 50 درصد ماموریت امداد و نجات این اداره مربوط به حوادث رانندگی و سوانح رانندگی است و خواستار رسیدگی و توجه بیشتر رانندگان شد به طوری که در ایام نوروز متاسفانه حوادث نادر است.

به گفته وی، در برخی حوادث به خودرو آسیب زیادی وارد شد که نیروهای امدادی برای نجات جان سرنشینان خودرو مجبور به برش قسمت های مختلف خودرو شدند. زیرا دیگر نمی توان از آن در رستوران ها استفاده کرد.

مراقب سرعت خود و بچه هایتان باشید

سیدجلال مالکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران نیز گفته است گفت و گو با EDHA وی قبل از شروع سفر توصیه هایی کرد و گفت: اگر با خودروی شخصی سفر می کنید، قبل از شروع سفر مطمین شوید. همچنین، در شهرهای برفی حتماً تجهیزات ضروری مانند زنجیر چرخ همراه خود داشته باشید. همچنین گاهی دیده می شود که کودکان دست و سر خود را از شیشه یا سقف ماشین بیرون آورده اند که بسیار خطرناک است. به همین دلیل از والدین می خواهیم که رفتار فرزندان خود را زیر نظر داشته باشند.

اکنون در اولین روزهای سال قرار داریم، هنوز تعداد قربانیان حوادث رانندگی به تعداد سال های گذشته نرسیده است و بنابراین می توان انتظار کاهش داشت. با وجود اینکه انتقادات مختلفی در مورد کیفیت برخی خودروها و وضعیت جاده ها وجود دارد، اما حقیقت این است که حتی در شرایط کنونی نیز ترمز در دست رانندگان است تا آمار تلفات تصادفات رانندگی کاهش یابد. و باید دید در پایان تعطیلات نوروزی جان افراد بیشتری نجات می یابد، از حوادث رانندگی مصون می ماند و یا تعداد قربانیان حوادث رانندگی در نوروز امسال رکورد 1402 را خواهد شکست.

پایان خبر EDHA

پایان خبر EDHA

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آمارهای تکان دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در 10 سال اخیر/ ترمز کاهش تصادفات زیرپای شما" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آمارهای تکان دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در 10 سال اخیر/ ترمز کاهش تصادفات زیرپای شما"، کلیک کنید.