خیزش برای معاینه فنی موتورسیکلت‌های آلاینده پایتخت

خیزش برای معاینه فنی موتورسیکلت‌های آلاینده پایتخت

مدیران پایتخت از مدت ها پیش بر لزوم انجام معاینه فنی موتورسیکلت ها با توجه به سهم 10 درصدی آلاینده های موتورسیکلت در آلودگی هوای تهران تاکید داشتند، هرچند موتورسیکلت ها مشمول قانون نیستند. سالانه تنها 500 دستگاه موتورسیکلت برای معاینه فنی به مراکز ارسال می شود.

به گزارش EDHA، بر اساس فهرستی که شهرداری تهران در سال 1395 منتشر کرده است، بخشی از منابع مختلف آلودگی هوای تهران به منابع سیار اختصاص یافته است و گفته می‌شود که سهم 80 درصدی تولید آلودگی گازی است. خودروهای سبک و 37 درصد موتورسیکلت هستند و در تولید ذرات معلق که عامل آلودگی هوای شهرهای بزرگ است، خودروهای دیزلی سهم قابل توجهی و موتورسیکلت ها سهم 10 را دارند. ٪.

اگرچه موتورسیکلت ها 10 درصد در آلودگی هوا نقش دارند و با انجام تست های معاینه فنی می توانند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند. اما مالکان موتورسیکلت در هیچ موردی مشمول معاینه فنی نمی شوند و این در حالی است که طبق ماده 6 قانون هوای پاک تمامی موتورسیکلت ها باید معاینه فنی شوند. این بدان معناست که فقط خودروهای سبک و سنگین ذکر نشده است و موتورسیکلت ها جزو خودروهایی هستند که باید معاینه فنی دریافت کنند، اما با تصویب این قانون تعداد مراجعات موتورسیکلت ها به مراکز معاینه افزایش پیدا نکرده است.

سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راه فراهان در گفت‌وگویی از گذراندن مراحل سنجش آلایندگی موتورسیکلت در مراکز معاینه فنی خبر داد و افزود: در صورت عدم قبولی موتورسیکلت در معاینه فنی، بر اساس قانون ، طبق قانون عمل خواهد شد. وسایل نقلیه چون از نظر ما موتورسیکلت و خودرو تفاوتی ندارد و موتورسیکلت ها نیز باید مراحل سنجش آلایندگی را در مراکز تست فنی طی کنند.

به گزارش EDHA، مراکز معاینه فنی شهرداری تهران آمادگی کامل برای اجرای طرح های مربوط به کنترل معاینه فنی موتورسیکلت ها را دارند. سید محمدمهدی میرزایی قمی، مدیر اجرایی اداره مرکزی معاینه فنی خودرو تهران در گفت وگو با EDHA. وی درباره سهم موتورسیکلت ها در انتشار گازها و ذرات معلق سالانه در تهران گفت: بر اساس آخرین فهرست انتشارات شهر تهران در سال 1395، این منابع متحرک در انتشار سالانه آلاینده های گازی در رتبه دوم قرار دارند. سهم 21.3 درصد و 10.1 درصد در تولید ذرات معلق در رتبه سوم قرار دارد. اما این شواهد علمی نشان می دهد که برای موتورسیکلت هایی که سهم عمده ای در آلودگی هوا دارند باید راهکارهایی اندیشیده شود و این خودروها به طور مداوم با مراجعه به مراکز تست فنی بررسی و کنترل شوند.

مدیر دفتر مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تصریح کرد: در دهه گذشته سهم موتورسیکلت در تردد روزانه شهر تهران از 7 درصد به 13 درصد افزایش یافته است و پیش بینی می شود این سهم به 15 درصد افزایش یابد این تغییر در سهام نشان می دهد که شیوه های حمل و نقل به دلایل مختلف به سمت استفاده از این وسیله نقلیه تغییر کرده است. این افزایش تعداد و محبوبیت موتورسیکلت ها مشکلاتی را برای شهرداری در زمینه آلودگی هوا و حوادث رانندگی ایجاد کرده است.

به گفته وی، بر اساس اطلاعات پلیس راهور فراه، متاسفانه بیشتر این موتورسیکلت ها کاربراتوری و قدیمی هستند. یک موتورسیکلت کاربراتوری 11 برابر بیشتر از یک موتورسیکلت استاندارد تولید یورو 4 و 13 برابر بیشتر از یک خودروی استاندارد تولید یورو 5 آلایندگی دارد. از نظر تصادفات نیز تقریبا نیمی از تصادفات تهران مربوط به این خودروها است.

میرزایی قمی با اشاره به مصاحبه اخیر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراه در خصوص تطبیق قانون موتورسیکلت های فاقد معاینه فنی مانند سایر وسایل نقلیه گفت: طبق قانون تمامی موتورسیکلت ها برای مدت معاینه فنی موظف هستند. از این موضوع مستثنی نبوده و در این راستا اجرای طرح های مختلف از سوی نیروی انتظامی و شهرداری تهران برای ساماندهی موتورسیکلت ها نشان می دهد که مدیریت شهری نسبت به انجام این خودروها اهتمام دارد.

وی با اشاره به ارجاع تنها 269 دستگاه موتورسیکلت از ابتدای سال جاری به مراکز معاینه فنی در تهران، افزود: تهران دارای 11 خط معاینه فنی موتورسیکلت در این مراکز است و تعداد مراجعه کنندگان به این مراکز تقریباً صفر است. همچنین تعداد مراجعات موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی تهران در سال گذشته تنها 823 مورد بوده که 60 درصد آنها به دلیل آلودگی و 20 درصد در تست ترمز رد شده اند. علاوه بر این، برخی از موتورسیکلت ها به طور همزمان دارای ایرادات فنی زیادی هستند.

میرزایی قمی تاکید کرد: برای اجرای هر نوع نظم اجتماعی و شهری، اجرای طرح های مثبت در کنار اقدامات قانونی لازم است و پیش بینی طرح های تشویقی و حمایتی در دست اجراست.

پایان خبر EDHA

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خیزش برای معاینه فنی موتورسیکلت‌های آلاینده پایتخت" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خیزش برای معاینه فنی موتورسیکلت‌های آلاینده پایتخت"، کلیک کنید.