شبه علم یا بی‌سوادی سفید

شبه علم یا بی‌سوادی سفید

EDHA:

متن زیر یادداشتی از سید مهدی حسینی دورود است که منتشر شده است:

یکی از ویژگی های جامعه امروز ما که تاریخ آن را به یاد خواهد آورد، دستکاری دانشمندانی است که به هر دلیلی دلبسته به شبه علم هستند، مانع از کشف حقیقت و آشکار شدن حقیقت می شوند. در گذشته برخی اظهارنظرهای غیرعلمی، توحیدی و موهوم از کوچه و بازار سرچشمه می گرفت، اما امروز سروصدا و هیاهو از محوطه ها و حوزه های دانشگاهی و از سوی مدعیان علم می آید.

دکتر سامی صراف وزیر محترم فرهنگستان علوم بیت الغزال در جلسه معارفه خود گفت:

سر و صدای شبه علم خیلی بلند است و راه ما را می بندد / کسانی که علمی نمی اندیشند به راحتی تسلیم خرافات و توهمات و توهمات می شوند / عده ای می گفتند ما به کرونا اعتقاد نداریم، کرونا یک باور است این یک موضوع است ؟!

یکی از ویژگی های جامعه امروز ما که تاریخ آن را به یاد خواهد آورد، دستکاری دانشمندانی است که به هر دلیلی دلبسته به شبه علم هستند، مانع از کشف حقیقت و آشکار شدن حقیقت می شوند.

در گذشته برخی اظهارنظرهای غیرعلمی، توحیدی و موهوم از کوچه و بازار سرچشمه می گرفت، اما امروز سروصدا و هیاهو از محوطه ها و حوزه های دانشگاهی و از سوی مدعیان علم می آید.

فراموش نکنیم که بی سوادی انواع مختلفی دارد

یکی از انواع بی سوادی «بی سوادی تاریک» است که در نگاه اول قابل مشاهده است.

به گفته ظریفی؛ «کسی نمی تواند نام خود را روی یک کاغذ بنویسد یا تابلوی خیابان را بخواند

این ارزان ترین شکل بی سوادی است که می توان با آن مبارزه کرد.

اما آنچه ترسناک و خطرناک است «بی سوادی سفیدپوستان» است!

کسانی که به نظر می‌رسد قادر به خواندن و نوشتن هستند، هر روز در فضاهای واقعی و مجازی می‌نویسند و صحبت می‌کنند.

کسانی که مدارک تحصیلی، مدارک و گواهینامه های زیادی در کیف دارند، اما همچنان در تعاملات ساده، ارتباط و خواندن و نوشتن کلمات با چالش های جدی مواجه هستند و کیفشان پر از علم کاذب است.

این شکل از بی سوادی «بی سوادی سفید» است.

چون در نگاه اول قابل مشاهده نیست

این بی سوادی به راحتی قابل سنجش نیست و در آمار ثبت نمی شود.

چنین بی سوادی، هنگامی که با مدرک از انواع دانشگاه های رنگارنگ تأیید و تقویت شود، منجر به جهل و نادانی کامل می شود.

اکنون انسان به ابزارهای جدیدی برای تقویت بی سوادی خود و دفاع از باورهای نادرست خود مجهز شده است. و متاسفانه درد جامعه امروز ما بی سوادی سفید پوست است.

مطمئن باشید کسانی که در زمینه عواطف و احساسات و حتی در حوزه علمی راه را به روی خشم و توهم کورکورانه باز کرده اند و مدام در گفتارها و نوشته های خود با عناوین خنده دار ابر می اندازند و افکار شما را کنترل می کنند . کسب و کار آنها

نشانه‌های چالش بین علم و شبه‌علم، اگرچه در گذشته در همه جا قابل مشاهده بود، اما قبل از شیوع ویروس کرونا چندان ظاهر نشد و اگر هم ظاهر شد، توجه چندانی به آن‌ها نشد.

حتی در مورد تخفیف بپرسید [طب اسلامی]با دارو [غیر اسلامی]در فصل کرونا و بعد از نسخه هایی که سرهایی برای مردم ساخته شد شروع شد و عمیق شد.

از افتخار شماست که یکی از این افراد دفتر دعاوی طب اسلامی پیامی منتشر کرد که:

سعی کنید به افرادی که واکسن را تزریق می کنند نزدیک نشوید، زیرا واکسن حاوی یک ریزتراشه است که باعث تغییرات ژنتیکی می شود و انسان را از یک انسان به یک ربات کنترل شده تبدیل می کند و ژن های ایمان، اخلاق و نجابت را از بین می برد طبق اعتراف یک خاخام یهودی با همجنس بازی می کنند و در نهایت تبدیل به موجودات خطرناکی می شوند..؟

با شما موافقم که گاهی هزینه های گزاف درمان و گرانی داروها منجر به تجاری سازی شبه علم و رونق شغلی دانشمندان و ورود آنها به موضوعات مورد علاقه آنها نمی شود. تخصصی در آن، اما همانطور که وزیر محترم فرمودند، تصور می کنم خطر شبه علم توجه ما را بیش از پیش افزایش داده است!

من به شخصه کاری به محتوای سخنان مستکبرین ندارم، بلکه بیشتر مشکل من با افرادی است که این سخنان فحاشی را علم می دانند و به آن توجه می کنند!

در دوران کرونا آنقدر اتفاق افتاده که شبه علم از علم پیشی گرفته است؟! و اینجاست که جامعه شناسان و دانشمندانی که دارای تفکر علمی هستند باید به این موضوع بپردازند. چه اتفاقی در این روزگار می افتد، به خصوص در چند سال اخیر، مردم در یک جامعه به ظاهر علمی، علم و … را ترجیح می دهند؟

بیشتر تفسیرها در عصر کرونا بیشتر شبیه خرافات و استدلال‌ها بود تا شبه‌علم، زیرا شبه‌علم سعی می‌کند با استدلال‌هایی مشابه استدلال‌های علمی، تصور نادرستی از روش علمی ایجاد کند.

پا روشن است؛ نام مستعار از نادانی بدتر است.

جاهل آن است که نمی فهمد و آن که می داند نمی فهمد.

شنا او به مقصد.

اما شبه علم چیزی است که نمی داند و نمی داند که نمی داند.

به گفته مرحوم دکتر عبدالصالح جعفری; اساساً در جوامع بسیار متصل و در دسترس امروزی که اطلاعات زیادی با کلیک یک دکمه در اختیار شما قرار می گیرد، دیگر ناآگاهی جای نگرانی ندارد.

بلکه علم خطرناکی است که یکی از آنها «عجل الله علی العالم» اتم است.

دانشمند مغرض نه تنها دانشمند نیست و علم ندارد، بلکه فکر می کند خیلی چیزها را می داند و البته همه جعلی است و خود و همه شنوندگان را از خدمت به علم باز می دارد و حقایق را می دزدد.

هر گونه تلاش برای فرار از علم و روش علمی، جوهره بربریت و جوهر جهل گذرا و متاستاتیک است.

این بر خردمندان است که حداکثر حساسیت را نسبت به این جهل یا توهم پنهان نشان دهند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شبه علم یا بی‌سوادی سفید" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شبه علم یا بی‌سوادی سفید"، کلیک کنید.