تاثیر رژیم غذایی و ورزش در پیشگیری از دیابت

تاثیر رژیم غذایی و ورزش در پیشگیری از دیابت

آفتاب‌‌نیوز :

ندا فرح بخش کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان گفت: یک مطالعه جدید از دانشگاه فنلاند شرقی برای اولین بار در جهان نشان می‌دهد رژیم غذایی سالم و ورزش منظم خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را حتی در افراد با خطر ژنتیکی بالا کاهش می‌دهد و به عبارت دیگر، همه افراد بدون توجه به خطر ژنتیکی از تغییرات سبک زندگی سود می‌برند.

وی عنوان کرد: دیابت نوع ۲ یک مشکل جهانی است. طبق گزارش فدراسیون بین‌المللی دیابت، IDF، از هر ۱۱ بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر مبتلا به دیابت است که دیابت نوع دو، ۹۰ درصد موارد را تشکیل می‌دهد.

فرح‌بخش با بیان اینکه، اضافه وزن، مصرف کم فیبر غذایی، مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده و عدم ورزش از عوامل خطر مهم مرتبط با سبک زندگی هستند، گفت: مطالعات قبلی نشان داده است که دیابت نوع ۲ را می‌توان به طور موثر با تغییر سبک زندگی پیشگیری کرد، اما بررسی نشده است که آیا می‌توان از این بیماری حتی در افرادی که دارای انواع ژنتیکی متعددی هستند که آن‌ها را مستعد ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌کند، جلوگیری کرد. 

وی بیان کرد: این طرح، یک مداخله سه ساله در سبک زندگی بود و خطر ژنتیکی بر اساس ۷۶ نوع ژن شناخته‌شده برای مستعد بودن به ابتلای به دیابت نوع ۲ تعیین شد. در طول مداخله، نه شرکت‌کننده مطالعه و نه محققان نمی‌دانستند که شرکت‌کنندگان به کدام گروه خطر ژنتیکی تعلق دارند. همه کسانی که در مداخله شرکت کردند، راهنمایی‌های سبک زندگی یکسانی را دریافت کردند. مردان شرکت‌کننده در مداخله سبک زندگی توانستند به طور قابل توجهی کیفیت رژیم غذایی خود را بهبود بخشند. آن‌ها مصرف فیبر غذایی خود را افزایش دادند، کیفیت چربی‌ها را در رژیم غذایی خود بهبود بخشیدند و مصرف سبزیجات، میوه‌ها و انواع توت‌ها را افزایش دادند. کاهش وزن نیز مشاهده شد.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: دکتر ماریا لانکینن از دانشگاه فنلاند شرقی، می‌گوید «این یافته‌ها همه را تشویق می‌کند تا تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنند که سلامتی را ارتقا می‌دهد».

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تاثیر رژیم غذایی و ورزش در پیشگیری از دیابت" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تاثیر رژیم غذایی و ورزش در پیشگیری از دیابت"، کلیک کنید.