
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت تولید ابزارهای هوش مصنوعی توسط دانش آموزان خواستار توسعه این ظرفیت در مدارس شد.
به گزارش EDHA سید مصطفی آذرکیش عضو شورای عالی آموزش و پرورش امروز در همایش ملی هوش مصنوعی «فرهنگ و رسانه» در سخنانی با اشاره به اهمیت همکاری های میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر لزوم تقویت این همکاری ها تأکید کرد.
وی با بیان اینکه این همکاری ها به ویژه در حوزه هوش مصنوعی فرهنگ و رسانه مؤثر بوده است افزود: همایش و جشنواره ای که در این زمینه برگزار شد تجلی خلاقیت نوآوری و هم افزایی در حوزه های مختلف بود.
هوش مصنوعی و سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش
آذرکیش در ادامه گفت: در سند ملی هوش مصنوعی بخش آموزش و پژوهش بر تقویت جایگاه هوش مصنوعی تأکید دارد. یکی از اهداف این سند اصلاح نظام آموزشی کشور به گونه ای است که از رقابت نابرابر میان انسان و هوش مصنوعی جلوگیری شود. همچنین تولید محتوا و در اختیار قرار دادن آن برای دوره های تحصیلی به ویژه در دوره متوسطه از دیگر اقدامات مهم در این راستا به شمار می رود.
وی به مشارکت وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما در برگزاری جشنواره های مرتبط با هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: ما اخیراً با همکاری شرکت همراه اول جشنواره ای برگزار کردیم و به زودی آموزش دو میلیون دانش آموز و یکصد هزار معلم از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و اطلاعات آغاز خواهد شد. این آموزش ها قابل توسعه هستند و به زودی تعداد بیشتری از دانش آموزان و معلمان در این برنامه ها شرکت خواهند کرد.
پیشرفت ها در زمینه آموزش هوش مصنوعی
این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: امروزه فناوری های نوین به ویژه هوش مصنوعی نقش بسیار مهمی در بازتعریف فرهنگ و آموزش ایفا می کنند. ما معتقدیم که می توان از این ظرفیت برای تعمیق بیشتر یادگیری شخصی سازی آموزش و تقویت مهارت های دیجیتال دانش آموزان بهره برد. در این راستا کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش برای استفاده از فناوری های نوین و هوش مصنوعی تشکیل شده است و هم اکنون این فعالیت ها در محتواهای درسی به ویژه در پایه های هفتم و هشتم در درس کار و فناوری در حال اجراست.
تولید ابزارهای هوش مصنوعی توسط دانش آموزان
آذرکیش افزود: ما به دنبال آن هستیم که علاوه بر استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی دانش آموزان ما خود نیز قادر به تولید این ابزارها شوند. برنامه های منسجمی در وزارت آموزش و پرورش برای این منظور در حال اجراست.
این مقام مسئول همچنین به ایجاد رشته های متناسب با نیاز بازار کار در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: سند ملی هوش مصنوعی به این موضوع نیز تأکید دارد که باید در آموزش های رسمی و غیررسمی رشته های مرتبط با هوش مصنوعی ایجاد شود.
لزوم تسلط معلمان بر فناوری های نوین
آذرکیش در پایان به لزوم تسلط معلمان بر فناوری های نوین به ویژه قابلیت های هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: «استفاده از این ابزارها باعث ارتقای کیفیت آموزش خواهد شد. در این راستا توجه ویژه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به تقویت نظام تعلیم و تربیت کشور و همچنین حمایت های فراوان از این حوزه بسیار ارزشمند است.
وی همچنین گفت: همکاری با صدا و سیما در دوران کرونا به کمک آموزش کشور آمد و امروز نیز با پیگیری طرح های مختلف از جمله طرح خاتم در دوره متوسطه اول این همکاری ها ادامه دارد. ما امیدواریم که این طرح ها به ارتقای آموزش هوش مصنوعی و مهارت های دیجیتال در کشور کمک کنند.
سید مصطفی آذرکیش عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت همکاری های موجود در حوزه هوش مصنوعی و آموزش گفت: «اولاً امیدوارم این اولین همایش ملی هوش مصنوعی فرهنگ و رسانه به عنوان یک رویداد بزرگ علمی و فرهنگی در کشور بتواند پیوند و تعاملی هم افزا میان آموزش و پرورش و صدا و سیما ایجاد کند.
لزوم وفاق ملی برای تقویت دانش آموزان در مواجهه با چالش های هوش مصنوعی
آذرکیش بر لزوم وفاق ملی و همبستگی برای تقویت دانش آموزانی که بتوانند علاوه بر بهره مندی از فرصت های دنیای هوش مصنوعی توانایی مواجهه با چالش های آن را نیز داشته باشند تأکید کرد و افزود: رسانه ملی می تواند در این زمینه به ویژه در تقویت دانش آموزان نقش بسیار مؤثری ایفا کند.
فصل مشترک آموزش و پرورش با مردم و حاکمیت
وی در ادامه گفت: بزرگ ترین فصل مشترک حاکمیت مردم و آموزش و پرورش با بیش از ۱۶ میلیون و سیصد هزار دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی و معلم شکل گرفته است. این فصل مشترک به طور روزانه می تواند بیش از ۴۵ تا ۴۸ میلیون نفر را به عنوان مخاطب مستقیم نظام تعلیم و تربیت قرار دهد.
آذرکیش افزود: در این فضا رسانه ملی می تواند به عنوان بزرگ ترین رسانه زنده نظام تعلیم و تربیت اطلاعات مورد نیاز را دقیق تر و مؤثرتر به خانواده ها منتقل کند. از این رو صدا و سیما نقش مهمی در تحقق اهداف آموزش و پرورش و هوش مصنوعی ایفا می کند.
این مقام مسئول سپس به بیانیه هیئت داوران بخش دانش آموزی اشاره کرد و گفت: در این بیانیه بر اهمیت توسعه آموزش هنر مهارت های نوشتاری رشد خلاقیت و سرمایه گذاری بر زیرساخت ها برای نهادینه کردن استفاده بهینه از هوش مصنوعی در کشور تأکید شده است.
آذرکیش با اشاره به فعالیت های وزارت آموزش و پرورش در راستای سند ملی هوش مصنوعی اظهار داشت: سند ملی هوش مصنوعی محور اصلی تمام فعالیت ها در وزارت آموزش و پرورش است. این وزارتخانه همچنین به سیاست های کلی ابلاغی در حوزه های مختلف توجه ویژه دارد.
وی در پایان به توجه متوازن و یکپارچه به تربیت تمام ساعتی دانش آموزان در ساعت های مختلف تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: در دنیای هوش مصنوعی نیازمند تحول در آموزش و پرورش هستیم. این تحول تنها با همکاری تمامی دستگاه ها رسانه ملی خانواده ها و نهادهای عمومی ممکن خواهد بود.
پایان خبر EDHA
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "باید دانش آموزان را برای تولید ابزارهای هوش مصنوعی آماده کنیم" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "باید دانش آموزان را برای تولید ابزارهای هوش مصنوعی آماده کنیم"، کلیک کنید.